Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

installera Win98 på WinXp


Nicrosoft

Rekommendera Poster

Jag måste installera win98 på datorn där jag har WinXpPro eftersom min scanner inte funkar med Xp. Jag har en ghost med Win98, kan jag lägga in den på D: utan att det strular till det med startfilerna och registret?

Hur fixar man bäst så att man kan välja vilket man skall starta?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Har du FAT32 på systemdisken? Det kräver win98 eftersom det inte kan läsa ntfs. Det "enklaste" du kan göra är att formatera om c: med win98 startdisketten och installera om win98. Därefter installerar du XP på en annan partition än c:

 

Förresten har jag inte heller fått min scanner att funka med XP.. Den är visserligen gammal och parallellportsansluten, men den funkar för sin uppgift. Får väl antagligen gå och köpa en 500:- USB-scanner på januarirean..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Då är det tyvärr kört. Om du nu inte lägger in win98 på en egen hårddisk och väljer bootsekvens i bios, förstås. Någon gammal hårddisk har du säkert under sängen eller nåt. ;)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huvudfrågan är egentligen vad som händer om man lägger in en ghost med win98 på D:disken. Strular det till med startfilerna och registret för WinXp eller håller sig filerna till d:. Eftersom jag bara behöver win98 när jag skall scanna så kan jag t.o.m tänka mig att starta med en startdisk och starta win98 "manuellt" :) bara det inte strular till det för Xp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...