Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopieringsskyddade musik-CDs


Cariad

Rekommendera Poster

Ja, detta har varit uppe för diskussion tidigare, och ja, visst kan man skaffa en gammal CD-ROM spelare som läser skivorna utan problem.

 

Men, med vissa musikskivor (från BMG till exempel) följer det med ett uppspelningsprogram på skivan, som gör att man kan spela upp innehållet ändå.

 

Nu är det dock så att jag inte vill använda mig av det, utan mitt eget program, som t.ex. QCD eller Winamp.

Eftersom den medföljande spelaren kan spela upp, borde det på något sätt gå att implementera i övriga spelare likväl.

 

Hur fungerar då detta? Alla tips och förklaringar är mycket välkomna...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Sitter det någon form av lässpärr i moderna cd-läsare? Dvs. en spärr som gör att dessa skivor inte kan spelas?

Eller utnyttjar dessa antikopieringsprogram svagheter i cd-läsarnas arkitektur?

Skulle vara intressant att veta, för att komma förbi problemet..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte någon form av spärr i spelarna, utan "småfel" på skivan, som gör att CD-spelaren hakar upp sig hela tiden eftersom den vill läsa "rätt" information hela tiden.

 

Så det är alltså medvetet "trasiga" skivor man köper. Men, på något sätt lyckas ju den medföljande spelaren spela upp musiken utan hack.

Förklaringar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Men, med vissa musikskivor (från BMG

> till exempel) följer det med ett

> uppspelningsprogram på skivan, som

> gör att man kan spela upp innehållet

> ändå.

 

De vill att du ska tro det, men det funkar inte riktigt så. Man kan inte lyssna på cd:n i dator, utan det du hör är komprimerade filer i Windowsmedia-format som ligger på en separat session.

 

Jag har ju ingen sån skiva själv, men jag har hört av andra att det tydligen ska vara 48 kbit/s, dvs rätt taskig kvalitet.

 

http://www.tydal.nu/se/cd/

 

[inlägget ändrat 2002-12-25 15:49:51 av Thomas Tydal]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Det är möjligt, och väldigt troligt ;)

 

Dock ligger det en 800 MB stor fil (som jag antar innehåller dessa WMA-filer) på skivan, om man öppnar den i Utforskaren.

800 MB är ju max för vad som får plats på en 700 MB-skiva (inkl. fel-korrigionen).

 

Hur som helst, skulle man inte kunna tro att det i denna fil sparas någon typ av "styrinformation" som gör att CD-spelaren kan spela upp skivan utan hack?

När jag testlyssnade lät det ju inte direkt som att det bara var 48 kbit/s.

 

Om vi nu antar att det skulle ligga filer i 128 kbit/s på skivan, tillsammans med ljudspåren får vi följande ekvationer.

 

Storlek per minut (komprimerade):

(128*1000*60)/(8*1024*1024) = 0,92 MB/min

 

Storlek per minut (audio):

700/80 = 8,75 MB/min

 

Max storlek per skiva:

8,75x + 0,92x = 700 MB

Ger x = 72 minuter.

 

Sedan behövs lite extra plats för spelaren, samt för TOC:en, vilket betyder att man på en sådan kopieringsskyddad skiva, som man även kan spela i datorn, kan få in ca 70 minuter? Stämmer mina uträkningar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Sedan när utnyttjades speltiden fullt ut när det gäller köpe-cd? En köpecd har ofta 10 låtar, vilket gör cirka 40 minuters speltid, om varje låt är 4 min.

 

Detta innebär att resten av utrymmet antingen är tomt, eller kan utnyttjas av diverse wma-filer eller elakartade program som sabbar uppspelningen i datorer.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkar ha en image av en skiva från BMG som jag har säkerhetskopierat med CloneCD med gott resultat .Jag kollade i CDimagen med CDmage nu när jag läste denna diskussionen och jag hittar 2 sessioner en med 13 låtar precis som på skivan och en session som heter Track 14 och i denna session ligger en mapp som heter Player med en installfill o lite annat men några WMA eller MP3filer hittar jag inte .

mvh Zeke

 

Pessimisten hävdar att saker och ting inte kan vara värre än de är. Optimisten hävdar motsatsen.

Vladimir Bukowski

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> i denna session ligger en mapp som

> heter Player med en installfill o

> lite annat men några WMA eller

> MP3filer hittar jag inte .

 

De ligger i en av filerna (därför man behöver ett särskilt program). Kolla filstorleken.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns iofs en fil som heter YUCCA.CDS och

är 838 Mb stor men det kan ju knappast vara möjligt att den är så stor i verkligheten men det borde väl vara där dom gömmer sej då antar jag .

mvh Zeke

 

 

Pessimisten hävdar att saker och ting inte kan vara värre än de är. Optimisten hävdar motsatsen.

Vladimir Bukowski

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...