Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mer minne


LAMP

Rekommendera Poster

Jag ska köpa lite mer minne till mitt superflashiga VA-503+ moderkort. Jag har dock lite frågor.

 

Vad menas med obuffrade (unbuffered) SDRAM moduler?

Vad kännetecknar PC100 specifikationen?

Moderkortet klarar upp till 512 MB RAM, men det är otestat med 2 x 256 MB, vågar man köpa och sätta i detta ändå?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligt minne är obuffrat. Buffrat minne (vilket minskar belastningen på moderkortet) används mest i servrar med mycket minne. Dyrt....och funkar inte på alla kort.

Jag kan inte specifikationen men köpte PC133 minne till mitt BX moderkort som körs med 66MHz. Det spelar ingen roll tror jag, tvärtom PC66 minne som körs i 133MHz funkar ofta dåligt.

2x256MB tja det värsta som kan hända är att den inte startar. Kanske nöja sig med 1x256MB, ett krux är att kortet är så gammalt att om det går... med 256MB minne så måste det kanske ha 16 st chip, 8 på varje sida för att funka....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Hur många minnesmoduler (stickor) kan du sätta i? Antagligen så klarar det inte mer än 128 MB per minnessticka, eftersom kortet är så gammalt. 3x128 blir det väl antagligen som max. Vilket räcker utmärkt för en gammal dator.

 

Och det går utmärkt med PC133.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara 2 DIMM platser. Kortet är testat med 2 x 128MB SDRAM, men otestat med 2 x 256MB SDRAM.

 

Så det fungerar garanterat med det förstnämnda. I manualen skriver de ut att man "kan" använda 2 x 256MB, men kortet är ej testat med denna kombinationen.

 

Är det enda sättet att köpa och prova eller?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Antagligen. Men du kan ju försöka söka på internet (google eller nåt) på ditt moderkortsnamn+256MB, så borde det ju komma upp något. (Någon har säkert försökt installera 256MB-dimmar redan på ditt kort, och kanske haft problem eller lyckats.)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Jag fick upp följande när jag sökte på ditt kort:http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=252

 

Undrar varför du kör i 66 MHz FSB när ditt kort stöder 100MHz? Klarar inte din processor mer än 66 eller?

Jag har haft ett AOPEN-moderkort med samma chipset, och det stödde 256MB-moduler. På pappret. Dock har jag för mig att det var problematiskt med vissa moduler.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ke? 66 MHz FSB vadå?

 

Jag har en paketdator med en AMD K6-2 300 processor. Jag kan ingenting om hårdvara, och jag har sökt som en gnu. Jag har hittat massor om det kortet men begriper inte hälften av de termer som står. :(

 

Tacksam om du kan få mig att förså. :D

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-25 21:32:37 av LAMP]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Du får gå in i datorns BIOS.

Där går du vidare in på Hardware Monitor Setup. Leta upp CPU FSB Clock. Då kan du ändra från 66Mhz till 100Mhz.

 

Välj sedan Save and Exit

 

Klart!

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...