Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

xp-startproblem


jokern

Rekommendera Poster

OS: windows xp home edition

 

nån som har svaret på det här problemet?

 

bakgrund:

Jag skulle stoppa i en hårddisk temporärt vilket resulterade i att xp vägrade starta (bios rapporterade att den nya disken var slave och disken med xp var master). även efter att jag återställt så att bara masterdisken var kvar i datorn vägrade xp starta. då stoppade jag i installationsskivan och valde att den skulle reparera den existerande xp-installationen. den började dra igång processen och efter ett bra tag ville den ha serienumret. eftersom jag inte hittade det (verkar inte som vi fick med det från datorbutiken) avbröt jag installationen. nu går det forfarande inte att starta den befintliga xpinstallationen (datorn kommer till den där svarta xp-bilden med en orange boll som studsar fram och tillbaka men sen händer inget). dock går det bra att komma in i återställningskonsolen. är det nån som vet hur man "lurar" xp att boota den befintliga installationen?

 

det är önskvärt att inte behöva installera om xp eftersom det är mycket jobb att återställa en del hård- och mjukvara.

 

tacksam för hjälp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det verkar ju som BIOS vet var den har XP nånstans och börjar boota från den eftersom du ser XP-loggan.

 

Det verkar snarare vara så att det är nåt fel på själva XP om det inte går att starta.

 

Kan du komma åt att köra "Starta med senaste fungerande konfiguration" ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skrev nog lite fel förut.. det blir svart precis innan xp-loggan och den studsande rödgula bollen.. bootcfg /rebuild gör mig inte heller lyckligare.. eller "senast fungerande konfiguration".. illa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...