Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

FSB-inställningar


gdgd

Rekommendera Poster

Har köpt en P4 2,4 533MHz med DDR PC2700, MSI 845PE Max2. Jag undrar vilken FSB- inställning man ska köra,och på minnet? Vill ha upp hastigheten lite, på processorn.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FSB-hastigheten för din CPU är original 133MHz.

Med ett bra exemplar och övrig hårdvara som är av kvalitet så är det inte alls omöjligt att lyckas med att höja FSB'n till 166MHz.

 

Med originalspänning på CPU'n så kanske du inte lyckas med att köra den i 166MHz men har du bra kylning och trevliga inställningar i BIOS för spänningsjustering så ser jag det inte som nån omöjlighet alls.

 

Se till att låta dina minnen köra med "de minst aggressiva inställningarna" när du ska se vilken fart som din CPU klarar. Med det menar jag att minnena ska köras i cas2,5-3-6-3 eller vilka inställningar som nu går att göra på ditt moderkort.

 

Med tanke på att dina minnen _ska_ klara 166MHz så tror jag med säkerhet att köra din CPU i 150MHz FSB och dina minnen på de _mest_ aggressiva inställningarna kommer ge dig bra skjuts i prestanda. Mest aggressiva kan vara nåt i stil med 2-2-5-2-1T.

 

Du måste sökert se till att höja spänningen på CPU'n lite grand för att lyckas med högre hastigheter, vilket ställer lite högre krav på kylningen som du har.

 

/F2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson
Med tanke på att dina minnen _ska_ klara 166MHz så tror jag med säkerhet att köra din CPU i 150MHz FSB och dina minnen på de _mest_ aggressiva inställningarna kommer ge dig bra skjuts i prestanda.

 

Minnena har väl en hastighet på 333MHz så det borde inte vara några problem? Kan vara jag som är trött så här på julmorgonen också...

 

MVH Jimmie Pettersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fort det går köra minnena kan bero på drivchipet på moderkortet. Jag kunde överklocka 20% med minne i 1 slot. Med minne i 2 slot "bara" 10%. (Och båda minnena klarade ensamma 20%)

Min slutsats är att ju mindre minne det finns, desto lättare köra det snabbt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnena har väl en hastighet på 333MHz så det borde inte vara några problem? Kan vara jag som är trött så här på julmorgonen också...

 

Jag är oehört pigg! ;p

 

Minnena är garanterade för 166MHz (eftersom det är DDR kan marknadsförarna kalla det för 333MHz och komma undan med det). Precis som P4:an i den här tråden med 533MHz FSB - Force pratar juh om 150MHz FSB, reagera lite på den oxå vetja... FSBn är 133MHz som standard (QDR vilket innebär att marknadsförarna kan kalla den för 533 (4x133)).

 

Sedan tycker jag inte att du ska överklocka minnena, och om du inte ska det bör det inte spela någon roll hur många du har i kortet - sålänge dessa körs inom specarna... som Force säger, 166:166MHz för FSB:minne vore tufft - men försök med 150:150 först - och lås då ner AGP/PCI-bussen för annars lär den hamna utanför specarna.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

[inlägget ändrat 2002-12-25 08:41:44 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...