Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Website


MinuXom

Rekommendera Poster

hejsan

kan någon rekommendera mig bra svenska webproduktions företag? Jag söker proffesionella företag. jag har varken de nödvändiga kunskaperna eller tid för att lära mig göra en egen website. Jag vore mkt tacksam för alla svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Produktion innebär att trycka upp cd-skivor eller att stansa ett hål 800 gånger. I vanliga fall utvecklas websidor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har precis startat upp ett företag tillsammans med en kompis. Besök oss gärna på http://www.netcloud.se. Tveka inte att maila mig (david@netcloud.se) för en förutsättningslös diskussion ifall det ser intressant ut.

 

Med vänliga hälsningar,

David Svanlund

Netcloud

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ponera att jag vill att ni ska göra en hemsida åt mig. Kommer jag få text som ligger över menyn och sedan klipps av där ramen tar slut, precis som på er sida? Kommer jag få en sida som är omöjlig att använda i textbaserade webbläsare, t.ex. på grund av ramar och missbruk av ALT-attribut, som er sida?

 

Anta att jag vill komma i kontakt med er, men inte vill använda e-post eller ringa till en mobiltelefon, hur ska jag göra då? Kan jag söka på ert domännamn och hitta kontakinformation?

 

"På Internet är hemsidan den enda faktorn som avgör vad kunden får för förtroende för ert företag", säger ni. Ledsen, men jag tycker inte att ni är förtroendeingivande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vår sida är inte tänkt att passa i textbaserade webbläsare. Vår egna hemsida kräver en nyare webbläsare med stöd för CSS etc. Tekniken utvecklas, och då måste även användarna hänga på. Om en kund har som krav att en sida ska passa i även textbaserade webbläsare i linux så ordnar vi naturligtvis det.

 

Vår hemsida följer standarden HTML 4.01 (Transitional / Frameset), med undantag för index-sidan där vi frångår standarden ett snäpp genom att använda border-attribut för att ta bort de synliga ramarna.

 

Vi är två personer som driver företaget vid sidan om våra studier. Därför har vi inget regelrätt kontor eller liknande. Vi har valt att inte publicera våra hemadresser eller hemtelefonnummer, utan anser att e-post och mobilnummer räcker gott och väl. Denna kontaktinformation tror vi att de flesta finner tillräcklig. Och ja, vi är seriösa trots att vi inte har en postadress på sidan.

 

Om du har fler funderingar får du gärna maila mig (david@netcloud.se).

 

/David

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej David!

 

Även om du nu inte följer html standarden slaviskt, vilket jag personligen starkt rekomenderar, så bör ni nog skaffa en bok om desktop publishing. Det finns ett uttryck som kallas för "horungar" vilket ni har några stycken på er sida. Vad det innebär är att sista ordet i en mening kommer på en ny rad, eller tvärtom. Dessutom har jag för mig att Dig, Ni o.s.v. stavas med stor bokstav i början.

 

Lite synpunkter bara

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

 

så bör ni nog skaffa en bok om desktop publishing.

 

Vad har DTP med webbdesign att göra?

 

Det finns ett uttryck som kallas för "horungar" vilket ni har några stycken på er sida. Vad det innebär är att sista ordet i en mening kommer på en ny rad, eller tvärtom.

 

Jag ser inte det du beskriver på deras sida, men det du beskriver är väl inte "horungar"? En (dubbel) horunge är ju att sista raden i ett stycke hamnar i en ny spalt eller på en ny sida.

 

Dessutom har jag för mig att Dig, Ni o.s.v. stavas med stor bokstav i början.

 

Ja, till viss del. Förr användes det alltid, numera endast i officiella eller högtidliga sammanhang, ej i vardaglig skrift alltså. Så det kan vara lämpligt att använda det på ert företags sidor när ni adresserar potentiella kunder.

 

För övrigt rekommenderas det numera att man inte använder punkter i förkortningar. ;)

 

 

edit: omformulerade mig lite

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-26 10:57:22 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aquamannen:

Tack för dina synpunkter! Jag vet inte riktigt vad du menar med att vi inte följer standarden slaviskt. Är det vår index-sida du pratar om? Som jag nämde tidigare så använder vi border-elementet för att ta bort de synliga ramarna. Jag har inte lyckats hitta någon annan lösning på de mängder av sajter jag har kollat på. Om du har någon lösning vill jag gärna höra den :-) Men i övrigt så följer vi HTML 4.01, vilket bekräftas av validator.w3.org.

 

När det gäller DTP så har jag läst både Desktop A och B under min gymnasieutbildning. Jag hittar inga större problem gällande horungar eller annat.

 

Personligen tycker jag att Dig, Ni etc låter nästan lite överdrivet formellt och gammalmodigt. Därför använder vi små bokstäver där istället. Men visst kan vi ändra det ifall folket här anser att det bör ändras.

 

/David

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte bara om textbaserade webbläsare. Det handlar om vilka webbläsare som helst som av någon anledning inte kan visa bilder. Om ni hade använt ALT-texter korrekt hade menyn varit användbar utan bilden, men genom att sätta ALT till en tom sträng förstör ni medvetet för dessa användare. Att ni gör på detta viset demonstrerar tydligt att ni inte vet vad HTML handlar om. Det antyder att era kunder också kommer få felkonstruerade och trasiga webbsidor. Skulle du kanske vilja köpa ett hus av en snickare som inte vet hur verktygen fungerar? En snickare som fuskar med grundläggande byggstenar?

 

Du har fortfarande inte bemött problemet med texten som försvann där ramen tog slut. Hur många webbläsare testar ni med, egentligen? Hur många olika operativsystem? Skärmupplösningar? Varför kan jag inte öka textstorleken på er sidan utan att gå miste om information? Bryr ni er inte om människor med dålig syn?

 

Vad är det för mening med att följa en standard när man inte har för avsikt att göra en åtkomlig webbsajt?

 

Som om inte detta var nog tycker ni att två skolungdomar med mobiltelefoner är tillräckligt respektingivande. Nej, ni behöver inte skaffa ett kontor, men varför är ni så hemlighetsfulla?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DTP gäller inte på webben, tyvärr. Om du ser en horunge beror det på ditt typsnitt, din webbläsare, dina inställningar. Skaffa alltså inte en bok om DTP. Inse att webben är en helt annan sak och skaffa en bok om HTML och en bok om användbarhet på webben!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni hade använt ALT-texter korrekt hade menyn varit användbar utan bilden, men genom att sätta ALT till en tom sträng förstör ni medvetet för dessa användare

 

Jag håller med här. Även om det kan tyckas vara en struntsak är ALT-texter viktiga. Jag har stängt av bildvisning på handdatorn för att slippa belasta GPRS-kontot med onödiga kB, och ALT-texter underlättar även för synskadade som använder ljudbaserade hjälpmedel för att surfa.

 

 

Hur många webbläsare testar ni med, egentligen? Hur många olika operativsystem? Skärmupplösningar? Varför kan jag inte öka textstorleken på er sidan utan att gå miste om information? Bryr ni er inte om människor med dålig syn?

 

Även om jag tycker att drbrno är i gnälligaste laget kan en enkel lösning på hans synpunkter vara att lägga in ett par länkar till en "text only"-version av sidan. En av länkarna ligger i noframes-taggen och en i första framen (som syns även om man använder frames).

 

(Sidan funkar fint i Phoenix iaf! :)

 

Vad är det för mening med att följa en standard när man inte har för avsikt att göra en åtkomlig webbsajt?

 

Användbarhetsgurun Jacob Nielsen har en rätt bra användbarhetssite på http://www.useit.com/. Han har även skrivit böcker i ämnet, vilka jag tänker läsa nån gång när jag har tid över. Förmodligen bättre än DTP-böcker* om man inriktar sig på webbpublicering.

 

 

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

 

(*När det gäller böcker om grafisk produktion rekommenderar jag Grafisk Kokbok av Kaj Johansson, Peter Lundberg och Robert Rydberg. (http://www.grafiskkokbok.com))

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Visst användare kan ändra storlek på texten med följd att orden hamnar lite som dom vill. Men efter som jag själv använder IE 6.0 med alla standard inställningar så tycker jag att man ändå kan påpeka detta faktum.

2. Ja det är valfritt att använda sig av stor bokstav i tilltal, men eftersom sidan (antar jag) vänder sig till främst företag så bör man ha ett korrekt tilltal. Det tilltalar fler än det upprör.

 

Annars har jag aldrig sagt mig vara expert på DTP. Jag tycker bara att man ska ha lite baskunskaper för det är användbart även om man skriver för webben. Kunskaper som du då bevisligen har.

Jag menade aldrig att klanka ner på dig eller din sida. Jag hade lite synpunkter bara det är allt

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(För övrigt så anser jag att den här tråden innehåller fruktansvärt mycket gnäll och icke-konstruktiv kritik mot ett företag, i stället för de tips och rekommendationer som efterfrågades.

 

Min åsikt är att deras sida är bra. Inte perfekt, men den fungerar. Jag har sett mycket värre sidor. Titta på http://www.icq.com till exempel. Hur ska man någonsin kunna hitta något på den sidan?

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drbrno:

Nu tycker jag att du börjar gå lite över gränsen i dina uttalanden. Det börjar mer likna påhopp. Kanske inte detta är din avsikt, men det är tyvärr så jag uppfattar det. Din retorik ger det intrycket.

 

Jag vet mycket väl vad HTML handlar om. Jag vet också mycket väl hur "verktygen" fungerar. Hur man väljer att använda dessa verktyg beror på vilken målgruppen är. En sida för exempelvis stans hippaste nattklubb och tant agdas syförening ställer olika krav.

 

För övrigt så har jag precis läst Människa-Media-Interaktion 5p. Två bra böcker om användbarhet ligger på min hylla. Don´t make me think av Steve Krug samt Shaping web usability av Albert Badre. Men sen ska man ju tillägga att detta inte heller är någon absolut sanning. Det finns många "tänkare" inom detta området.

 

Visst, vi ska ta en extra titt på hur vi använder våra ALT-taggar, och se om vi anser att det ska ändras. Jag kanske har gjort en missbedömning där. Jag har aldrig hävdat att jag är en fullkomlig expert, utan man lär sig hela tiden. Det tror jag gäller alla människor, inom alla områden.

 

Vi är inte hemlighetsfulla på något sätt. Men jag ser ingen anledning till att publicera exempelvis våra hemadresser på sidan.

 

Jag beklagar att du inte har någon som helst respekt för vad du betecknar som "två skolungdomar med mobiltelefoner", och det kan inte jag påverka. Men det är tråkigt att du uttalar dig så nedsättande om personer du inte vet någonting om.

 

Brandchefen:

Japp, vi har F-skatt.

 

Övrig info:

Organisationsnummer: 969688-9154

Momsreg: SE969688915401

Postgiro: 35 07 96 - 9

 

Aquamannen:

Jag uppfattade det inte som att du klankade ner. Ursäkta om det lät så. Lite svårt att få fram ordens exakta innebörd i skriftlig kommunikation :-)

 

/David

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Info från moderator:

Låt oss föra en trevligare diskution än att skälla på varandra!

 

/ Kristoffer - moderator för Webbdesign

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag verkar "gnällig" är att detta är något som är viktigt för mig. När någon skriver och gör reklam för sitt företag på ett forum som detta tycker jag att kritik är berättigad. Förhoppningsvis tar ni åt er och funderar över vad ni kan förbättra, i stället för att se det som innehållslöst gnäll.

 

Ja, jag blir upprörd över webbmakare som använder "W3C" eller "HTML-standard" som säljande auktoritetsargument, när de uppenbarligen inte ger ett dyft för åtkomlighet eller användbarhet. Men jag är inte ute efter att smutskasta någon och om det jag skriver verkar som påhopp ber jag om ursäkt. Jag vill bara att webben ska vara för alla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drbrno:

Jag har tagit åt mig av några av dina synpunkter och lagt in ALT-taggar för menyn.

 

Slutligen måste jag säga att det inte stämmer att vi "inte ger ett dyft för åtkomlighet och användbarhet". Men det området är en evighetsdiskussion som inte leder någonvart. Det finns så många "religioner". Så den hoppar vi över :-)

 

Nu sätter jag egenhändigt punkt för den här diskussionen, och "återlämnar" tråden till trådskaparen och de som eventuellt har förslag på svenska webbföretag.

 

/David

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer gnäll ;)

 

Jag ser två uppenbara problem med Britnys sida. För det första måste man klicka sig vidare till den riktiga indexsidan från en sk splash-sida. Va? Jag trodde sådana var ett utdött släkte. Okej, det hade kanske varit lite OK om minsta lilla information fanns på splash-sidan om att det var mitt uppdrag att klicka mig vidare. Men som det är nu måste man gissa sig till att bilden fungerar som en knapp som leder till den riktiga indexsidan. Inte bra.

 

För det andra, sajten är helt obrukbar utan JavaScript. Man måste ha JavaScript påslaget för att länkarna i menyn ska visa sig. Om man inte har det är länkarna gömda under DIVar som endast fungerar som visuella element. Frågan är om det är ignorans eller nonchalans som är orsaken.

 

Visst, sidan är snygg. Men vad gör det när den inte går att använda?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt kritik är bra kritik.

Ris som ros ;-)

 

Splash sidan, kan jag hålla med om. Ingen info. då behövs den inte.

 

Ang. meny tror jag mer på att det är nonchalans.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-27 14:10:19 av AceOne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

drbrno!

 

Jag skulle gärna vilja veta hur en hemsida ska se ut enligt dig. Har du en länk till något egenproducerat eller en sida som är _perfekt_ enligt dig? (Fråga utan aggresiv ton eller liknande, är bara intresserad ;) )

 

[inlägget ändrat 2002-12-27 15:19:50 av Tobbe14]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur en sida ser ut är mindre viktigt för mig, så länge inte utseendet hämmar användbarheten. En perfekt sajt, om det nu över huvud taget finns, är en sajt som fungerar i alla webbläsare och kan användas av alla användare. Sajten ska helst vara fri från störande element som bara är hinder i vägen till informationen (ta splash-sidor som ett exempel). Om sidan sedan är visuellt tilltalande är det ju förvisso ett plus.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...