Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Samba/Webmin - W2K/RH8

Mikael L

Recommended Posts

Hej!

Först vill jag informera om att jag är en fullständig nybörjare på Red Hat 8(*nix).

Så skratta inte ihjäl Er åt mina frågor och trevande försök.. ;-)

Jag tar tacksamt emot den kunskap som finns i detta Eforum.

Nu till min problembeskrivning.

Har tillgång till följande labbnät:

1 st. Win2000 Server som PDC

1 st. Win2000 Pro loggar in på PDC:s domän

1 st. Red Hat 8.0 (Arbetsstationsversionen)

Jag har installerat Samba 2.25, Webmin 1.050 och kör med Linux Firewall inställt på (RH-Lokkit-0-50).

Detta vill jag kunna:

Dela ut mappar till Windowsmaskinerna från Red Hatmaskinen.

Hur konfigurerar jag så att jag kan dela ut/dela mappar?

Jag vill naturligtvis använda krypterade lösenord!

Kan jag komma åt Windowsresurser från Red Hatmaskinen på något sätt?

Eftersom RH 8 är väldigt resurskrävande, funderar jag på att använda den datorn (Celeron-400) mest som en "filserver", vilken dialekt föreslår Ni att jag använder då.

Eftersom jag är nybörjare, tänkte jag ta det steget om ett tag.

ELLER kan jag konfigurera RH 8 bättre, så att det blir resurssnålt??

// ML

PS.

Eftersom jag är en nybörjare är jag tacksam om jag får utförliga steg-för-steg instruktioner. DS.

[inlägget ändrat 2002-12-22 18:09:22 av Mikael L]

Hej!

Det går att komma år Windowsresurser från GNU/Linux med hjälp av Samba. Det går bra att konfigurera RedHat till att vara olika "resurskrävande" beroende på vad du menar. Konfiguering av utedelade kataloger o.s.v. utföred genom att editera /etc/samba/smb.conf om jag inte minns fel. I den filen finns bra beskrivna exempel. Vill du t.ex. dela ut alla användaren kataloger behöver du bara ta bort kommentarerna framför det exemplet. Det där med krypterade lösenord tror jag är default, det sätts väl med en true eller false flagga i filen. Ev. behöver du starta om samba? Kör typ /etc/init.d/smbd restart eller liknande.

Tack för ditt svar Dan Ekström!

Jag har velat fram och tillbaka angående vilken dialekt jag ska använda.

Installerade RH 7.3 idag, pga. att det kräver mindre resurser (?).

Men efter att jag trixat en del, har jag börjat installera RH 8 igen.. :-)

Jag skulle vara tacksam för en enkel "genomgång" för hur man kan komma åt windowsresurser från RH 8.0 (Man kan väl egt inte säga Linux längre, pga. av olikheterna mellan de olika distributionerna) och tvärtom.

Jag har inte "orkat" tugga mig igenom några manualer om detta än. Ibland kan någon förklara med några få meningar, det som skulle tagit timmar att läsa sig till..

[inlägget ändrat 2002-12-23 22:49:00 av Mikael L]

För att komma åt windowsresurser (antar att du menar utdelningar från windowsmaskiner), så är nog det enklaste sättet smbmount. Du kan alltså montera windowsutdelningar i filsystemet. Smbmount är linuxspecifikt, alternativ två är smbclient, som fungerar ungefär som en ftp-klient mot windowsdatorer (eller unixmaskiner med samba). Se man-sidorna till båda dessa program.

För att dela ut filer till windowsmaskiner så använder du helt enkelt samba (rätt konfigurerat naturligtvis), och startar smbd och nmbd enligt

smbd -D

nmbd -D

Svårare är det inte :-)

Om du verkligen vill veta hur samba fungerar så finns det nog tyvärr inga enkla genvägar, utan du blir nog tvungen att titta en del i dokumentationen, samba man-sidorna. (se särskilt mansidan till smbd.conf som är tämligen välfylld!)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...