Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Samba/Webmin - W2K/RH8

Mikael L

Recommended Posts

Hej!

Först vill jag informera om att jag är en fullständig nybörjare på Red Hat 8(*nix).

Så skratta inte ihjäl Er åt mina frågor och trevande försök.. ;-)

Jag tar tacksamt emot den kunskap som finns i detta Eforum.

Nu till min problembeskrivning.

Har tillgång till följande labbnät:

1 st. Win2000 Server som PDC

1 st. Win2000 Pro loggar in på PDC:s domän

1 st. Red Hat 8.0 (Arbetsstationsversionen)

Jag har installerat Samba 2.25, Webmin 1.050 och kör med Linux Firewall inställt på (RH-Lokkit-0-50).

Detta vill jag kunna:

Dela ut mappar till Windowsmaskinerna från Red Hatmaskinen.

Hur konfigurerar jag så att jag kan dela ut/dela mappar?

Jag vill naturligtvis använda krypterade lösenord!

Kan jag komma åt Windowsresurser från Red Hatmaskinen på något sätt?

Eftersom RH 8 är väldigt resurskrävande, funderar jag på att använda den datorn (Celeron-400) mest som en "filserver", vilken dialekt föreslår Ni att jag använder då.

Eftersom jag är nybörjare, tänkte jag ta det steget om ett tag.

ELLER kan jag konfigurera RH 8 bättre, så att det blir resurssnålt??

// ML

PS.

Eftersom jag är en nybörjare är jag tacksam om jag får utförliga steg-för-steg instruktioner. DS.

[inlägget ändrat 2002-12-22 18:09:22 av Mikael L]

Hej!

Det går att komma år Windowsresurser från GNU/Linux med hjälp av Samba. Det går bra att konfigurera RedHat till att vara olika "resurskrävande" beroende på vad du menar. Konfiguering av utedelade kataloger o.s.v. utföred genom att editera /etc/samba/smb.conf om jag inte minns fel. I den filen finns bra beskrivna exempel. Vill du t.ex. dela ut alla användaren kataloger behöver du bara ta bort kommentarerna framför det exemplet. Det där med krypterade lösenord tror jag är default, det sätts väl med en true eller false flagga i filen. Ev. behöver du starta om samba? Kör typ /etc/init.d/smbd restart eller liknande.

Tack för ditt svar Dan Ekström!