Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hemmanätverket - igen!


parli

Rekommendera Poster

Det är både beklämmande och upplyftande att läsa inläggen om hemmanätverk. Beklämmande när man betänker hur många människor som när de köper dyr utrustning får urusla bruksanvisningar till! Och upplyftande när man ser att det finns folk som gärna tar sig tid att dela med sig av sina erfarenheter för att hjälpa en okänd medmänniska! (hoppas jag har samma tur nu i juletid!)

 

Jag har Telia ADSL, ZyXEL Prestige645 ADSL-modem och kör med en Win98-dator. Det fungerar något snabbare än min gamla ISDN-uppkoppling. Nu vill jag koppla in lete fler av husets datorer (Win98, Win95 och nu snart en med WinXP).

 

Jag har köpt W-linx (IPLinx) MB-400X/E Multifunction Switch, Internet Acess Router, Firewall and 10/100M Switching Hub. När jag kopplar upp det visar Switchen/Routern grönt för kontakt med Internet och gult/grönt för att visa hastighet på anlutna datorers internetkort,

 

Men jag kommer inte ut på nätet genom Switchen/Routern. Det måste väl ha med konfigurering att göra? Till Switchen/Routern hör en 75-sidors manual, som handlar om rader av olika tänkbara fall, och därmed ger väldigt lite vägledning för den som inte är hemma i terminologin. Skall jag ställa IP-adreser etc enligt vad som sägs i TELIA:s manual eller W-linx?

Bästa hälsningar /parli

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...