Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Websidor försvinner över delad uppkoppling!


OZ

Rekommendera Poster

Hur ska man förklara detta smidigt då? =)

Har ett gäng datorer i ett hemma nätverk sammankopplade med endast en ointelligent hub. I hubben är även ett ADSL-modem kopplat så att alla datorer skall kunna koppla upp sig var och en för sig om nöden kräver. Men oftast körs delad internet anslutning från en maskin med winXPpro (XP:s "inbyggda" internet delning). Detta fungerar utmärkt. Bortsett från det faktum att man inte kan nå vissa websidor från datorerna som "lånar" värddatorns uppkoppling. Kopplar man dock upp datorn för sig själv så fungerar sidan så det är inte fel på webläsaren. Väljer jag att en annan dator skall vara värddator för uppkopplingen så fungerar det inte heller så det är inte bundet till någon direkt maskin. OCH det skrämmande är att nu börjar detta påverka allt fler sidor! (Jag får panik snart) Nu senast så var det Lunarstorm som inte gå att nå genom en delad uppkoppling (en dag så kunde man inte nå den längre bara!!!!). Vilket i praktiken innebär att min flickvän som hänger där en del kan surfa via min uppkoppling, MEN INTE just till Lunarstorm (några sidor till drabbas oxå som sagt). För julfridensskull, hjälp mig!!! =)

 

Någon som varit med om något liknanade!?!? *sliter mitt hår*

 

[inlägget ändrat 2002-12-21 13:54:45 av OZ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte vilken typ av felmeddelande som kommer upp. Är det ett "Server cannot be found"-meddelande?

 

Har du testat att pinga tex www.lunarstorm.se från datorerna som inte når sidan? - Vad ger det för resultat?

 

Det låter som att det skulle vara ett namnserver-problem eller ett cache-problem.

 

Hur är nätverket uppbyggt med namnserver och IP-utdelning? Är det manuellt eller är det styrt med DHCP?

 

 

*fluff*

============================

”The future is already here,

it’s just unevenly distributed”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felmeddelande: "Sidan kan inte visas"

 

Pingar jag t ex Lunarstorm från annan dator får jag "Begäran gjorde timeout", men den letar ju dock upp IP-adressen till sidan.

 

Jag kör med vanlig enkel DHCP för IP-adresserna.

 

Datorn som är uppkopplad (oavsett vilken) kan ju se alla sidor felfritt.

 

//OZ

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...