Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Webserver Konfiguration


Magnus123

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag skall sätta upp en webserver med följande

W2000

ISS

SQL2000

.net framework

 

Servern skall hantera ca 300000 - 350 000 hits per manad, vilket ev. ökar efterhand.

 

Skulle gärna vilja ha lite tips.

 

Behövs dubbla processoers ?

Hur mycket minne ?

Separata diskar för webinnehall och databaser ?

Separat system disk ?

RAID ?

etc.

 

Det är väl inte den bästa lösning att köra sql pa samma server som webservern, men det för duga tills vidare.

 

Tacksam för ev. svar

God Jul

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alldels för lite information du ger oss för att kunna bedömma det.

 

300000 hits, vad är det? Är det PageHits, alla hits alltså med bilder, eller räknar du besökare på en månad.

 

Om du tar page hits, så är det 10000 om dagen, det är inte så mycket. Men som sagt det beror även på vad du skall göra på din sida, är det små statiskt sidor, eller är det komplicerade sidor där man måste koppla upp sig mot en databas 1 till flera gånger, kanske kallar på något COM-objekt för är göra avancerade uträkningar.

 

Här är dock några generella tankar.

 

- En webserver har mycket IO, alltså vill man ha snabba diskar och ett bra nätverkskort. Så RAID med SCSI är aldrig fel. Samtidig är det bra att splita på de olika innehållen till olika fysiska enheter, att partioner en disk till 2 hjälper inte. Så lägga OS på en disk, lägg websidor på en annan, lägg sqlservens datafiler på en 3:e och ha minst 2 övriga diskar till backup om du inte köper en bandstation

 

- Mycket minne är aldrig fel, finns bara en övregränns och det är hur mycket ditt moderkort kan ta. Skall du ha SQL Server så vill den ha MASSOR, minst 1 GB bara till SQL Server och minst 512 till system och IIS.

 

- Både SQL Server och IIS5 med ASP 3.0 skalar hyfsat bra, så skall du köra både SQL server och webservern på samma maskin så släng in 2 processorer, kanske kör SQL Server på den ena, och OS/IIS på den andra.

 

- Angående processorn så vill du ha stort cacheminne på den, så en Xeon är aldrig fel.

 

Som du ser så blir det dyrt. Så köp på dig till pengarna tar slut. Tänk dock på att SQL Server inte är billig för Internet och med SQL Server 2000 så betalar du per processor, så för en SQL Server med 2 processor kan det kosta 80.000- 100.000. Jag skulle nog prioritera i denna ordning.

 

- Minne

- Diskar

- Processor

 

Men det finns säkert andra som tycker annorlunda.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

[inlägget ändrat 2002-12-21 15:58:44 av Magnus Gladh]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Magnus.

 

Tack för ditt svar. Jag skall förklara lite närmare.

 

De lösning vi skall köra pa servern är främst ASP 3.0 lösningar, men det mesta kommer att baserar pa .net i framtiden.

 

Förklaring av hits, alla 300 000 - 350 000 hits engarer pa ett eller annat sätt en ett sql anrop eller en vb function/vbscript funktion samt diverse komponenter. En del av dessa asp lösningar änvänder sessions, för närvarande hantra vi bara 10 000 session per manad, men det kommer defenitivt att öka.

 

SQL processerna är i dagläget inte sa hemskt avancerade. De flesta lösningar använder har databaserna för datalagring, det pagar inga avancerade stora transaktioner eller liknande.

 

Om man kör sql server separat pa en processor behövs en dubbel processor server da ?

 

Jag gissar att det är mer eller mindre uteslutet att köra mail tjänst pa samma server,det rör sig om ett litet antal adress mindre 30.

 

Finns det nagon bilig email server till nt ?

 

Hoppas denna beskrivning hjälper.

 

Tacksam för rad.

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-22 02:28:30 av Magnus123]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det går ju att köra mailen på den burken också.. Men för varje tjänst som du lägger på den ökar risken för fel och problem samt att det tar resourcer i anspråk, nu är ju inte en mailserver med 30 konton jätte krävande..

 

Det bästa du kan göra är att dela upp dina tjänster på olika maskiner. Så som du vill ha det hade jag valt 3 maskiner.

 

1. Webserver

2. SQL Server

3. Mailserver.

 

Om du inte har så stor ekonomi, så måste du inte köpa en rackmonterad server från DELL. Det går utmärkt att köpa en noname dator om man bara vet att de olika komponenterna passar bra ihop. Nu vet jag inte hur kritiskt din website kommer att vara, är det viktigt med uptimen, så kanske du får betala lite mer för att få en server med dubbla nätverksaggregat och HotSwap diskar.

 

Är det inte jättekritiskt om burken går ner en halvdag, så köp istället 3 billigare maskiner än 1 dyr, och byt sedan upp dig efterhand, när du ser vilken som behöver mest krut webservern eller databasen.

 

Har du tur så går inte din NoName burk sönder, och har du otur så kraschar din DELL burk 2 gånger om dagen :)

 

Din Mailserver behöver inte vara något i hästväg, går bra med en gammal P2 eller kanske tilloch med en Pentium 166 eller nått. Det viktiga är att du har backup på alla mail.

 

Men som sagt, det är ekonomi som avgör vad du har råd med.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...