Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NU HAR DET HÄNT...


tonybollo1

Rekommendera Poster

Att inte din CD fungerar beror säkert på att din drivrutin till cd:n har craschat och det lättaste är att byta secondary channel mot primary channel och avinstallera CD i enhetshanteraren innan, sedan så kommer den att hitta den på nytt på den nya kanalen. Ingen fara att köra CD mm på primary channel och virse varse, men vill man vara seriös så kan man byta tillbaka med samma tillvägagångsett.

 

Det kan ibland hjälpa med att man avinstallerar sitt brännarprogram, vilket jag hade provat först. Sedan kan man installera det igen när man fått Cd:n att funka!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Netdeus!

Det problemet är löst (sen får vi se för hur länge...?) Då jag trodde att det kunde vara ett hårdvaruproblem kontaktade jag DELL-Support. Där fick jag veta att DVD/CD-läsarna LITE_ON krånglar i bland (dock fick jag inte veta varför). I vilket fall fick jag en länk av dem där jag kunde ladda ner ett program för att skapa en diskett med ny drivrutin. Följde de angivna instruktionerna och nu funkar CD-läsaren igen. Du hade rätt alltså när du tänkte på drivrutinen. Tack för all hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows xp har en mycket bra funktion, du kan nämligen göra en ny ren installation i samma mapp som den tidigare installationen. det innedär ett du förlorar inga dokument och dyligt. men du blir tvungen att installera dina program på nytt. det är bara att följa anvisningarna i installationsprogrammet. även en läskunnig nybörjare fixar det. går det inte att bota från CD:n använd Bootdiketterna.

 

För partitioneringen rekomenderar jag att du skaffar dig Partitiontion magic 8,0 (7,0 funkar inte på Win xp ordentligt)

där kan du fixa det mesta utan ominstallationer.

 

Win ME är bara Skräp(dålig minnes hantering så den krachar ofta), så passa dig för den, hellre win 98 SE. För övrigt så går det inte att installera 98:an efter XP då det inte går att boota annat än Win 98 då, omvänd ordning funkar.

Vad du nu skall ha sådant skräp som Windovs 98 till när du har Win XP Pro.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Monshi!

Enligt ditt mer än generösa sätt att räkna så skulle TUSEN TACK vara värt en miljon poång. Mer än TUSEN TACK får du utav mig för att du ställer upp för en helt okunnig datoranvändare. Det värmer faktiskt hjärtat att veta att både du och alla andra hjälpsamma vänner i detta forum finns.

 

Jag önskar att jag kunde säga: "Nu fungerar allt", men helt säker på det är jag inte. Det viktigaste är ju att 'piratversionen' är borta och att den nya lagliga versionen av WIN XP Pro är nu installerad (?) på datorn.

 

INGA PARTITIONER, INGEN FORMATERING. Jag fick starta med de från Microsoft nerladdade 'bootdisketter' (6 dt). Så småningom hittades CD-läsaren med WIN XP-skivan och installationsprocessen började. 'Piratversionen' upptäcktes under förloppet och jag frågades om jag ville radera den (JAAAAAA, TACK!). Men under fortsatt installation fick jag meddelanden om att vissa filer (en medctroc.inf samt inte midre än 34 dll-filer)inte kunde kopieras, så jag fick skipa dem. INTE BRA, eller hur? (Jag har tittat på www.dll-files.com men inga av dessa filer fanns där). Därför funderar jag på att installera om hela rasket på den nya installationen och se om det fungerar bättre. Eller har du en bättre lösning?

 

För övrigt fick jag behålla alla datafiler som jag efter ditt råd hade sparat på partition D:\. Däremot får jag installera om alla program som jag hade på den partitionen. För att inte tala om att det tog två timmar för mig att få bredbandsanslutningen att funka. Men jag får trösta mig med att min dotter är jätteglad.

 

Jag önskar dig och alla andra vänner ett gott nytt år och förnyade krafter för att hjälpa sådana som jag.

 

TUSEN TACK IGEN!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att det fungerar, någorlunda, för dig.

 

Att du skulel bli tvungen att installera om alla program var nog nästan självklart. Om en omaktivering av Piratversionen hade fungerat så hade du sluppit det, men som du nu gjorde var det oundvikligt.

 

"medctroc.inf" är en fil jag ej har på min installation, fast jag har XP Home, inte Pro, så det kan skilja.

 

 

Men om du är osäker, och verkligen vill ha en 110% ren start av datorn så kan du alltid göra om installationen. Se då till att radera hela c:. (formatera eller ta bort och återskapa partitionen). Installera sedan XP. Då får du en helt ren start. Men om allt fungerar nu, vilket det borde, kan det vara onödigt att lägga ned mer arbete.

 

 

 

Jag önskar er alla ett riktigt gott nytt år!

/T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"medctroc.inf" är en fil jag ej har på min installation, fast jag har XP Home, inte Pro, så det kan skilja."

Den finns inte heller på XP pro. Däremot finns en systemfil som heter medctroc.dll. Men om medctroc.inf kan man läsa lite mer på en Internet-sida. Se svaren under A challenege to XP users...:

 

http://www.betanews.com/article.php3?sid=1031220749

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God fortsättning till alla!

 

Nej, det fins inte. Jag har också hittat medctroc.dll, dels under C:\WINDOWS\System32\Setup och dels underC:\WINDOWS\ServicePackFiles\i386

 

Men vad säger du om att programmet ej heller kunde kopiera under WIN XP Pro- installationen filerna xpsp1res.dll + trettio och några dll-filer (samtliga börjar med "spra..": spra0401.dll; spra0404.dll o.s.v.) samt slutligen filen wmerrenu.dll? Alla dessa filer fick man skipa. Man får väl undra???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...