Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NU HAR DET HÄNT...


tonybollo1

Rekommendera Poster

När min dotters hårddisk kraschade i början på året fick hon hjälp av en kompis att installera ny hårddisk. Då installerades också ett nytt OS, nämligen WIN XP PRO. Allt har varit frid och fröjd sen dess. Förra helgen - NÄSTAN ETT ÅR EFTER - skulle jag hjälpa henne att installera SP1 (stöd för USB 2.0) men jag häpnade då installationen avbröts med ett meddelande om att OS-versionen inte var en giltig sådan. Kort sagt, hon har haft en "piratinstallation"!!! Nu sitter jag här med en nyinköpt riktig version av WIN XP Pro, som jag ska försöka installera åt henne, men jag vet inte om jag klarar av det.

 

Ska jag avinstallera nuvarande WIN XP via "Lägg till/ta bort program" med risk att lämna kvar en massa skråpfiler på HD:en?

Eller... ska jag formatera HD:en och börja från noll (jag börjar svettas när jag tänker på alla drivrutiner och program som måste nyinstalleras och på allt man förlorar)?

Eller... ska jag installera den nya "riktiga" WIN XP Pro på den aktuella "piratkopian" (vilket låter ännu värre för mig)?

Jag har PowerQuest's PartitionMagic 7.0 då jag hört att det är ett förträffligt program för att ompartionera hårddisken utan att förlora några data. Problemet är att jag inte riktigt vet hur det fungerar.

Just nu finns det en primär partition C: på 9.75 GB,FAT32 och en utökad partition med en logisk enhet D: på 104 GB NTFS. Egentligen skulle vi vilja dela HD:en i två primära partitioner på ca 15 GB FAT32 vardera (en för WIN XP och en för VIN Me) plus en utökad partition på resterande 80-85 GB (också FAT32) med en eller två logiska enheter. Är det någon där ute som är "förtjust" i partitionering och tycker att detta är möjligt?

God Jul

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerhetskopier först alla viktiga filer!

Sedan kan man börja rensa börja med att bota med en dos-diskett och kör programmet fdisk.

Ta bort alla partioner obs! kör även fdisk /mbr i dos läget för att rensa mbr.

När du är inne i fdisk så gör du en partion som windows xp skall ligga på formatera sedan denna när detta är klart så är det bara att sätta i skivan och installera.

Det här med drv som du är rädd för är egentligen ingen fara först har windows xp bra hårdvarustöd med för att vara säker kan du gå in i enhetshateraren och skriva av all hårdvara så kan du ladda ner drv från internet senare.

Jag rekommenderar att du gör windows xp partionen med ntfs under installationen partionering kan du göra sen när du är klar med installationen.

Lycka till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsättning på svaret du behöver INTE ta bort alla partioner ta bara bort den som windows xp ligger på nu och skapa en ny eller ännu enklare läste att syspartionen var fat32 formatera bara den partionen och installera windows xp på den klart!

Så gjorde jag på en 2000 dator funkade perfekt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spara alla viktiga filer på diskett/skiva eller något annat, helst inte på hårddisken, dvs om du ska partitionera om. Själv så litar jag på Partition magic med -100%.. dvs inte alls sen första gången jag använde det och de sluta med att jag satt med en HEX partition, oanvändbar dvs.

Efter du sparat allt viktigt på annat medium än hårddisken, starta om datorn med XP skivan i, samt ställ in i BIOSen att den ska boota från CDROM. BIOSen kommer du oftast in i genom att trycka F1, F2, Del, eller vad de står i början när minne och enheter identifieras.

När du ändrat detta bootar du från skivan och börjar installationen. Här kommer du få välja om du vill partitionera om hårdisk/ar och hur du vill lägga upp dem. NTFS är ett säkrare och stabilare filsystem än FAT32, men jag skulle inte tro att Win 95/98/ME kan läsa från det, så de partitioner som ska vara delade mellan XP och ME bör vara i FAT32 och den som XP ligger på kan vara NTFS. Jag förstår inte bara varför folk använder XP då W2k är stabilare och bättre, och jag förstår verkligen inte varför folk använder ME som var en verklig flopp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag säger så här:

Rensa så blir det en liten läxa för henne..

 

Har den stått ett år så mår den säkert bara bra av att få starta om från noll

 

P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det smma upplaga av WinXP, det vill säga Xp Pro, samma språk som tidigare så finns det inget behov av att installera om allt. Det går utmärkt att omaktivera XP med den nya nyckel/aktiveringskod som följde med den legala upplagan. Ta kontakt med Microsoft eller läs den guide som du finner nedan.

 

En utomstående beskrivning:

http://www.labmice.net/WindowsXP/articles/changeID.htm

 

En hos MS

http://support.microsoft.com/?kbid=328874

 

Jag är ganska säker på att detta ska fungera.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Monshi!

Det har gått trögt för mig. Jag tyckte att din tips var förträfflig och det var den iofs. Jag skrev ut instruktionerna på länken och fäljde dem till punkt och pricka. Mycket riktigt fick jag också till slut meddelandet att "min version av WIN XP är redan aktiverad". MEN DET RÄCKTE INTE! När jag försökte installera SP1 fick jag samma förbaskade meddelande, som gjorde att jag upptäckte att dottern hade en "piratversion": "Denna version av WIN XP är ogiltig". Det verkar som att "aktivera" versioner inte hjälper. Jag har funderat på det och menar att "piratversionen" måste också varit aktiverad, annars skulle den inte ha fungerát i nästan ett år. Jag skrev in i alla fall den nya "produkt key" när jag ombads, men det hjälpte föga. Men det var inte allt. Ännu värre är att vi av någon underlig anledning har fått fel på DVD/CD-läsaren. När man stoppar in en skiva (t o m den nya WIN XP:s installationsskiva) får man en dialogruta med rubriken "Disken är inte formaterad" och meddelandet: "Det går inte att läsa från disketten. Disketten kan vara skadad eller använder ett format som inte är kompatibelt med Windows". Vad då för format??? Och när man högerklickar på genvägen kommer en annan dialogruta med meddelandet: "Det angivna namnet, E:\, är ogiltigt. Kontrollera att sökväg och filnamn är korrekta". Vad sägs om det? Nu fattas det bara att man inte kan boota om med hjälp av CD-läsaren. För att gardera mig har jag laddat ner från Microsoft 6 st WIN XP-installationsdisketter, fastän jag vet inte riktigt vag jag ska göra med dem. Vad jag vet är att jag snart blir gråtfärdig. Tack för all hjälp!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi

 

Har hört att denna version, där man inte behöver aktivera över nätet eller telefon är en beta-version. Jag har iof inte läst hela artikeln du länkade till..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har troligen en kopia på ett pgm för volymlisens på datorn Dessa behöver ej aktives, men sp1 är "spärrad" på vissa av dessa då de har kopierats i stor omfattning.

Aktiveringen har fö inget med sp1 att göra på dessa.

 

"Egentligen skulle vi vilja dela HD:en i två primära partitioner på ca 15 GB FAT32 vardera (en för WIN XP och en för VIN Me) plus en utökad partition på resterande 80-85 GB (också FAT32) med en eller två logiska enheter."

 

Jo då möjligt, men varför me om du har xp? Ser ingen anledning till det.

 

Fö ö är ditt problem ganska enkelt att lösta., om du väljer alternativet att omínstalera.

Kopiera alla dokument som ska vara kvar till d: (om den partioonen ska vara kvar)

 

Gör som x20 beskrivit. Instalera på c: Formatera denna enhet under instalationen. Du kommer att få frågor så det är ingen risk du gör fel.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid en vidare tanke, och läsning av ditt inlägg, så inser jag att du troligen sitter på en Xp Pro Corp version. Vet inte hur det är att omaktivera den med hjälp av en privatnyckel, om det är någon skillnad på förfarandet, programmet eller om Windows reagerar olika på olika nycklar.

 

Jag medger att jag testat förfarnadet på en dator med en illegalt installerad upplaga av WinXp pro Corp och lyckats förändra serienumret och därmed gjort det möjligt att installera SP1.

 

Men, enklast är nog att installera om allt om du nu inte lyckats enligt beskrivningen ovan. Om du nu vill undvika en ominstallation så kan du ta kontakt med Microsoft och påpeka ditt problem. De godtar av vad jag vet att du nyttjar din nya nyckel till att aktivera om/ändra produkten ID. Har dock inte varit i kontakt med deras kundtjänst och vet inte vilket bemötande man får.

 

 

Jag kan bara önska dig lycka till! Det är för övrigt inget farligt att testa att boota med Windows Cdn innan du skarpt tänker installera om systemet.

 

 

God Jul!

 

/T

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla hjälpsamma vänner!

 

Om den version av WIN XP som jag har i burken är en "beta" eller en "corporate leaked" eller en kopia på ett "pgm för volymlicens" rör mig inte i rryggen. Vad jag vill är att bli av med sk-en och få in den riktiga versionen. Nu har jag fått en massa värdefulla tips, som jag ska bearbeta för att så småningom skrida till verket (tur att man har en lång helg inför sig. Även jag (?) borde klara av det på den tiden). Men jag vill ta upp ett par saker:

 

1)

I mitt senaste inlägg nämnde jag att vi, efter den mysslyckade aktiveringen av WIN XP, hade fått fel på CD-läsaren (se inlägget för detaljer) Hur ska man då ställa in BIOS så att datorn bootar från en CD-ROM som inte fungear (den kan inte ens läsa den nya WIN PX Pro's installationsskiva)? Kan man använda CD-brännaren (den känner igen skivan) för installationen?

 

2) Jag nämnde också att jag, med tanke på CD-läsarens fel, hade laddat ner från Microsoft ett program som efter expandering gav mig 6 st installations-disketter. Vet någon något om dessa disketter och i så fall hur de ska användas?

 

3) Till sist en alldeles egen idé (!?)

Kan jag med PartitionMagic skapa en ny primär partition och installera där den "rena" versionen av WIN XP Pro, utan hänsyn till att "piratkopian" härjar på nuvarande partition, för att sedan (även med PartitionMagic) radera partitionen och skicka "piraten" till heta helvetet? Låter det som galenskap?

 

Tack igen för all hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger att du har laddat ner 6st bootdisketer för windows xp dom disketterna skall användas om man har problem med t.ex cd-boot i bios.

Börja med att sätta in den första disketten boota sedan datorn så kommer den sedan att säga till att den vill ha diskett 2 osv.

Sedan kommer den även att hitta cd-läsaren och läsa från orginal xp-skivan som ligger i cd läsaren.

Partionering kan du som sagt göra i fdisk eller ännu enklare i installationsprogrammet för windows xp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Du kan använda den CD-läsare som fungerar. I BIOS hittar du en meny där du kan välja BOOT-ordningen (prioritet) och se till att den aktuella spelaren är först

 

2) Du harvisst fått ett svar redan. Men samma sak där - se till att a: är första boot-enheten, stoppa i första disken coh sedan är det förhoppningsvis självförklarande.

 

3) Låter omständigt. Min variant: Skapa mha av PM en partitionsuppsättning du är nöjd med. Kopiera hela BOOT-enheten till ett bibliotek på någon av de andra partitionerna. Boota upp med Windows installationsdisk och rensa den gamla XP-partiotionen genom att exempelvis ta bort partiotionen och återskapa den alternativt enbart formatera den. Om du vill ha WinME i dator bör du installera den först, om den nu inte redan finns där.

 

Lycka till!

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej x20!

Tack för dina anvisningar om disketterna. Förstår jag dig rätt så ska jag starta datorn med diskett 1 (den s.k. startdisketten) i enhet A: och följa sedan instruktionerna. OK! Men om jag gör partitionering i fdisk kommer jag inte då att förlora alla data som finns nu på partitionen D:?

Tack igen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att förändra produktnyckeln ja jag vet exakt hur man gör men det är kanske inte något man skall diskutera här.

 

Det är inte ett dugg hemligt. Det finns till och med en artikel om hur man gör i MS Knowledge base. Tyvärr hittar jag inte länken till den nu.

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag gör partitionering i fdisk kommer jag inte då att förlora alla data som finns nu på partitionen D:?

 

Jo, de flesta som har svarat verkar ha missat att du skrev att du börjar svettas när du tänker på allt du förlorar. Förutsatt att de program du har är originalversioner ;) behöver du ju bara oroa dig för de dokument ni har på disken. Drivrutiner går att ladda hem från nätet.

 

Om det inte redan är så: lägg all data (som ni vill spara) på den utökade partitionen. Installera sedan WinXP på den lilla partitionen. Det bör gå bra att starta från windows-cdn från cd-brännaren också. (inställningen görs i bios)

 

Jag antar att du har tänkt igenom det och har ett behov av att köra Windows ME parallellt? Annars är det ju onödigt att installera båda.

 

Om du ska installera Windows ME parallellt löser du det enklast genom att skapa en partition till av utrymmet på den stora partitionen med hjälp av Partition Magic. instllera sedan ME och efter det XP på varsin partition.

 

Jag är inte heller så förtjust i partition magic, men oftast fungerar det bra, och vill du absolut installera både ME och XP är det nog det bästa alternativet. Observera att om du har mycket data på disken kommer operationen att ta *lång* tid.

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du bör göra är att starta datorn med diskett 1 lägg också i windows xp orginal skivan i cd-läsaren.

När installtionsprogrammet drar igång och frågar efter ett tag var du vill lägga windows xp så markera den partion där din "pirat" xp ligger installerad nu och välj att formatera den och sedan installerar du xp på den partionen.

Fdisk är ett kraftfullt och farligt verktyg bra verktyg om man vet vad man gör.

Jag återställde en windows 2000 advanced server systemdisken c: gick inte att använda c: några korrupta filer och det var utökade partioner och jag tog bort c: formaterade sen i dos och installerade om sedan fanns all data på partionerna kvar.

Men alla partioner var ntfs så det gällde att vara noggran.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs Microsoft Knowledge Base Article - 326904, Error Message: The Product Key Used to Install Windows is invalid http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;326904&

och Microsoft Knowledge Base Article - 321636, How to Change the Product ID in Windows XP http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;321636

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Monshi!

Tack för dina föredömligt kortfattade och tydliga anvisningar, som jag tveklöst kommer att följa. Får jag dock besvära dig med ytterligare en (jag hoppas att det blir den sista) fråga innan jag sätter i gång med installationen?

Det är faktiskt första gången jag varit inne på BIOS. Det enda jag hittat där ang "bootning" är ju en rad:

Boot Sequence <ENTER>

 

Är det den du menar? Hur gör man då?

 

Å andra sidan, är det någon mening att boota från en CD-läsare som inte fungerar? Den "CD-läsare" som funkar är CD-brännaren och den är extern, så den kan knappast finnas på BIOS?

Jag väntar med spänning!

 

Vad gäller installationen av WIN Me har jag hört så många undrande röster att jag tar kritiken åt mig och struntar i det (jag hade tänkt bara på de program som funkar dåligt eller inte alls under WIN XP, men det får man ordna på något annat sätt. Jag kör själv med WIN Me, så min dotter får använda min burk vid behov).

 

Det har varit underbart givande att få kontakt med dig och alla andra hjälpsamma E-forums vänner.

Tack och trevlig helg!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ju inte "Monshi" , men när det står <ENTER> så tryck då "Enter"?

 

I högermarginalen brukar stå vilka tangenter som skall användas, eller i nederkant.

 

Jag hade nog också valt XP före ME, allt annat är bättre än ME. T o m 3.11, men då får du inget högerklick...

 

Ett tips om du vill visa Monshi din uppskattning: Poäng.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PPC sara rätt. aksnke inte BIOS menyerna är självförklarande, men du är inne på rätt spår.

 

För att botta med diskett ska boot-ordningen vara något i stil med:

A:, C:.... Ofta standardalternativet.

 

För CDROM: CDROM, C:, D:,.. eller liknande alternativ.

En extern CD spelare vet jag ej om det går att boota från.

 

Det spelar för installationen ingen roll om du startar den via disketter eller CD.

 

Lycka till och hav en riktigt god jul!

 

Återkom gärna med fler frågor eller med en liten kommentar i stil med:

"Tack för hjälpen! Nu fungerar allt!"

 

Ett tack är värt mer än tusen poäng.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...