Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Netscape 6 och svenska tecken


Haren

Rekommendera Poster

Det verkar som om så fort man använder "konstiga" tecken som t ex å,ä och ö i ett javascriptanrop, så vill Netscape 6.0 koda om hela javascriptanropet till escapekoder. Begrunda detta korta exempel.

--------------------------------------------

<html>

<head>

<script language="javascript">

 

function svtkn(str)

{

alert(str);

}

 

</script>

 

</head>

<body>

 

<a href="javascript:svtkn('hej');">Hej</a>

<a href="javascript:svtkn('åäö');">åäö</a>

 

</body>

</html>

---------------------------------------------

 

Om jag laddar sidan och håller pekaren över "åäö"-länken så ser jag i nederkanten av browsern ett anrop där ALLA specialtecken INKLUSIVE APOSTROFTECKNEN har kodats om, vilket leder till att funktionen inte kan köras när man klickar på den. Länken "hej" går däremot bra, för där har inte apostroftecknen kodats om.

 

Fråga: är detta en känd bugg i Netscape 6.0, och finns det NÅGOT man kan göra? I netscape 6.2 och 7.0 fungerar det finfint, men jag måste nog se till att det funkar i netscape 6.0 ändå, tyvärr.

-------------------------------

/HAREN

”And never start a sentence with a conjunction”

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Karlsson

Märkte en konstig sak som kanske har med det här att göra i Mozilla 1.2.1. När man överför bokmärken från mozilla till Internet Explorer så kodas svenska bokstäver om och blir rapparkalja. Gången var i Bookmark Manager i Mozilla gå till tools export, spara bookmark.html och gå in i IE och importera genom meny Arkiv - Importera. Kan detta även vara en visning av buggen?

 

[inlägget ändrat 2002-12-20 22:35:39 av Martin Karlsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...