Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Direct X 9.0 ute nu!


Stålis

Rekommendera Poster

jag väntar nog till nästa ¨år..

Du vet hur MS är, alltid en uppdatering efter några veckor.. :D

 

P.S. Är det en stor förändring från directx8 till 9??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P.S. Är det en stor förändring från directx8 till 9??

 

Nä, inget som jag märker utan benchmarkprogram. Sen måste hårdvaran stödja det också, och vad jag förstått så är det väl bara nåt ATI Radeon 9xxx som hittills gör det.

 

Jag vet inte om drivrutinsuppdatering för Nvidia kommer att göra nån nytta heller? Om jag förstått diskussionerna bland förståsigpåarna så måste stödet finnas i hårdvaran för att man ska ha glädje av det. Rätta mig gärna om jag har fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte nödvändigt att det måste finnas stöd i hårdvaran, men om man ska emulera en hårdvarugrafikfunktion i mjukvara bör den exekveras så snabbt att det är praktiskt användbart, som det t ex krävs i spel. Annars vore det ju helt tänkbart att låta datorn stå på över natten, och nästa morgon så har den ritat klart den första bilden i UT2007, och sedan nästa bild på kvällen etc, men så mycket till spel blir det inte :-)

 

Geforce 4 MX har t ex ingen vertex shader i hårdvaran som krävs för DirectX 8, men emulerar det hyfsat med en snabb processor. Kyro II har ingen T&L-hårdvaruenhet, men kan ändå spela T&L-spel tack vare att det emuleras i mjukvaran i DirectX (för de spel som inte accepterade det utan pga programmeringsmissar krävde T&L-hårdvara utvecklades Kyro II SE där drivrutinerna tog hand om det).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en stor förändring från directx8 till 9??

 

Nja. jag fick ca: 200 poäng till i 3dmark.

Annars så har jag inte märkt något.

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...