Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad gör jag för fel? - Querystring

Peter J

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är nybörjare med flash och actionscripting, och jag har en fråga om hur jag skall göra för att visa innehåll i varialar från en asp sida?

Jag vill kunna skriva en querystring på sidan där min flashfilm ligger i och sen skall värdet i min querystring visas i min flash film.

---

Jag har gjort så här:

index.asp

(sidan med flash filmen och mina variabler)

<%
dim test
test=Request.Querystring("test")
if Len(test) = 0 then
test= "skriv en querystring"
%>

--

test.swf

(flash filmen)

Fångar upp variablerna i "index.asp".

this.loadVariables("index.asp");

Sen så gör jag en dynamisk text fält där jag skriver in namnet på den variabel som jag vill visa (detta fall "test") i furmuläret "Variabel:"

--

Detta skall väl visa värdet av min querystring i flash filmen? men det gör det inte?

Vad har jag glömt, vad har jag gjort för fel??

Tack på förhand // Peter J

[inlägget ändrat 2002-12-20 16:51:35 av Peter J]

[inlägget ändrat 2002-12-20 16:52:23 av Peter J]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 4 veckor senare...

Du har missat en väsentlig sak, och det är att din ASP-fil inte spottar ur sig något. Surfa till den så får du se att du inte ser något. Alltså ser inte Flash heller något.

Flash kan inte tolka ASP, det kan bara ASP-motorn på webbservern. När Flash anropar din ASP-fil så får den samma svar som om du surfar till ASP-filen.

Alltså, ASP-filen måste generera någon text, t ex en Response.Write som skriver ut det du vill att Flash ska få se. Ta en titt på detta inlägg (längst ned) så klarnar det kanske:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=366384

Observera också att du verkar ha blandat in QueryString i sammanhanget. I din ASP-kod så skriver du

test=Request.Querystring("test")

Eftersom du anropar ASP-filen från Flash på formatet

this.loadVariables("index.asp");