Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fil går inte att ta bort!!??


Peter72

Rekommendera Poster

Hej! Sedan drygt en månad har jag en fil som jag då och då försöker ta bort. Får meddelande att filen används av annan användare eller process. Spelar ingen roll om jag precis bootat om burken. Det är ett filmklipp som inte ska användas av någon process. Har även provat att ta bort den via kommandotolken... Snälla, någon som har en idé om vad jag kan göra?? (nä, jag tänker inte formatera om disken ;o))

 

Mvh!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Hade väntat mig nåt betydligt smaskigare som jag kunnat sitta å gotta mig åt hela eftermiddagen. :P

Finns en artikel på MS som beskriver detta problem. Ska se om jag hittar länken till dig. :)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att någon drar den filmen från dig i något fildelningsprogg, typ DC?

 

Annars är det så att XP vill presentera all info/egenskaper om filen, vilket kan ta lite tid.

Ge den tid, och släng sedan.

 

[inlägget ändrat 2002-12-20 13:35:57 av PPC]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte precis föreslå samma sak som föregående talar.

DC brukar låsa upp filer med sin quelist. Windoze låser filer med förhandsgranskaren.. Markera filen, ta en kaffe, tryck delete - se filen försvinna. ;)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga fildelningsprogram på datorn (längre)...

Och nej, spelar ingen roll om jag väntar...all info ligger i vänsterspalten. Går det inte att på något sätt kolla vilken process/användare som använder filen så att man kan döda just den processen??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick en tråd om detta och jag har för mig att jag läste svaret imorse. Sök på låst fil i sökfunktionen å kika på de svar som handlar om registret. Nåt av dem kanske funkar.

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde kanske leta lite bättre innan man frågar. Hittade en simpel lösning som bara var att byta vy från ikoner till lista (och jag som brukar köra det) och då gick det. Måste ju säga att Microsoft lyckas med en del häpnadsväckande saker ibland (det var ingen possitiv anm.) Tackar och bockar för hjälpen!! Äntligen är fil-f-n borta! GOD JUL!! (vill också ha en tyst burk så jag kan sova med den igång)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du byta namn på filen? Prova byta namn och sedan ta bort i kommandotolken. Det brukar funka för mig i detta fall.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill också ha en tyst burk så jag kan sova med den igång

Hehe, vad väntar du på? ;)

Kika runt lite här innan du frågar bara... :)

//eforum.idg.se/Threads.asp?forumid=389

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

Moderator för ovan länkat forum

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat en .inf-fil på nätet som löste detta problem åt mig. Innehållet ser ut som följer:

 

; Windows XP explorer movie fix.
;
; WARNING - Use this file at your own risk.
; 
; Executing this file will remove a registry key which makes explorer load shmedia.dll.
; Simply put, this removes the annoying "permission denied" errors when trying to 
; move/copy/delete AVI files.
;
; To use this fix, right-click on the file and select install. Done.
;
; Information about the registry key from multiple sources. 
; Inf-file compiled by Moo (2002-03-22). 
; Idea by Duxus. Thanks to the kind people of "[bBB] Sweden #01", you know who you are! :-)
;

[version]
signature="$Windows NT$"

[DefaultInstall]
DelReg = Reduce.Reg

[Reduce.Reg]
HKLM, "SOFTWARE\Classes\CLSID\{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}\InProcServer32"

 

Enklast är att skapa en textfil med tillägget .inf och klistra in den här texten. Sedan är det bara att högerklicka på filen och välja installera.

 

Eller så läser man koden här ovanför och gör justeringen manuellt.

 

Denna "fix" löser alltså problemet att du varken kan ta bort, flytta eller byta namn på filen.

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

[inlägget ändrat 2002-12-20 14:26:51 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

xpd-rosered1-divx.avi=Stephen.Kings.Rose.Red.2002.DVDRip.DivX-XPD? ;)

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste nyss följande in en datortidning:

Delete the undeletable

 

If you're having problems deleting a file and continue to get error messages indicating that the file cannot be deleted, try this:

1. Open a Command Prompt window.

2. Close all other open programs.

3. Start Task Manager.

4. Click the Processes tab in Task Manager, highlight explorer.exe in the list and click End Process. Leave Task Manager open.

5. Return to the Command Prompt window and use CD command to change to the folder where the undeletable file is located. For example, if the file is in C:\Program Files\OuttaControl, type CD \Program Files\OuttaControl and press Enter.

6. Type DEL <filename> and press Enter, where <filename> is the name of the file you want to delete.

7. Type Exit to close the Command Prompt window.

8. Return to Task Manager and select New Task (Run) from the File Menu, type explorer.exe in the box and click OK, then close Task Manager.

 

Har själv inte testat, men det kanske kan fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
Stefan Eklinder

 

Ni har skrämt upp en fyra år gammal tråd. :-)

 

Jag kan tipsa om Unlocker:

http://ccollomb.free.fr/unlocker/

 

Suverän att använda när filer inte går att ta bort och datorn påstår att den används av annan användare eller annat program.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...