Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera om + partitionera (första gången)


paok

Rekommendera Poster

Hej!

Nu är det äntligen dags att formatera om datorn och förhoppningsvis ge den nu ganska gamla installationen av Win98 ett uppsving. Innan jag börjar tänkte jag bara fråga några saker (inte så hemma på det här området nämmligen)...

 

Jag har Win98 skivan + startdiskett för Win98.

Jag har flyttat alla viktiga filer till en annan dator.

 

Det jag undrar är:

1. Hur ska jag gå tillväga för att formatera om egentligen? Ska jag starta i dos o köra format c: bara? Isf, vad ska jag stoppa i efteråt för att börja installationen av Win98?

2. Jag hade tänkt partitionera hd:n i två delar. Den är 12,7 Gb. Vad är lagom partitioner? Ska Win-installationen ligga ensam på den ena? Med vad ska jag partitionera?

 

Är det nåt annat jag borde tänka på?

 

Tack så jättemycket på förhand!

/V

 

[inlägget ändrat 2002-12-19 23:23:46 av paok]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Hej

Starta med startdisketten. Välj att starta med cdrom stöd(ej nödvändigt första gången).

När du till kommandofönstret skirver du fdisk och trycker på enter.

Nu tar du först bort alla/den partition som finns och väljer att skapa två nya. Om du märker att du gör fel, ta bort dem och testa igen.

När du är färdig så startar du om datorn, fortfarnde med bootdisken i.

Nu skall du välja att starta med cdromstöd. När du kommer till kommandofönstret skriver du format c:

När detta är färdig kan du även formatera d:, din andra partition, ej nödvändigt dock.

Sätt i Win98 skivan och skirv x:\install.exe där x:\ är din cdspelares enhet, förmodligen f:Sedan är det bara att följa instruktionerna på skärmen.

 

Låt Windows ligga på c:Storlek? Fifty-fifty kanske.

 

/Neox -(Patrik J)

”Gravitation can not be held responsible for people falling in love”
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När detta är färdig kan du även formatera d:, din andra partition, ej nödvändigt dock.

 

Man måste formatera alla partitioner man gör, dom lär inte synas annars.

 

Är det något paok tycker är "bökigt" så finns det en sajt som handlar bl.a. om detta och mycket mer när det gäller Win98

 

http://datorsajten.just.nu

 

under länken installationer m.m.

 

Men tar man det lugnt så brukar det gå bra.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...