Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ökning av spam till jul?


[SH]

Rekommendera Poster

Är det bara jag som märkt av en enorm ökning av spam de snaste veckorna? Det verkar som om varenda spammare tror att jag kommer att handla mina julklappar just av dem... Och det kommer jag ju. NOT.

 

Tacka veta jag AdLibris som är en pålitlig källa för julklappsinköp, dock utan att skicka spam.

 

/Stefan

___________________________________________________________

God Jul!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om spam. Varför talar alla om att de får så många spam. Det är nästan så man frågar: hur får man spam?

 

Jag får kanske 1 konstigt meddelande per år och ändå använder jag min mail väldigt ofta...

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Varför talar alla om att de får så många spam. Det är nästan så man frågar: hur får man spam?"

Skriver under på det.

Får heller aldrig spam. Inte för att jag vill ha heller, men de som får, hur går det till?

 

/Max

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett mail om dagen med diverse snyltarhistorier, göra snabba pengarhistoier och porr är nog vad jag får igenomsnitt. Har inte märkt av någon ökning för att det är jul.

 

Ni som aldrig får spam. Har ni lämnat ut era adresser på registreringssidor på nätet i stor omfattning eller har ni varit sparsamma med det. Har märkt att den adress som enbart är publicerad på min hemsida får absulut mest spam, medan den jag använder för att registera mig och skicka vanliga meddelanden sälan får spam.

 

Kan det vara så att spamarna surfar runt och samlar adresser på de webbsidor de besöker??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snarare så att spindlar kryper omkring å samlar adresser ifrån hemsidor - att skriva sin epostadress på en hemsida i klartext är det klart mest spamframkallande man kan göra... lägg upp en bild eller stöp om den till typ olle snabel-a hotmail punkt com eller liknande ;)

 

I övrigt noterar jag samma fenomen - min studentadress som jag använder till de flesta seriösa registreringar som verkligen kommer att kräva en del eposttrafik ett tag, till den har jag aldrig fått ett enda spam eller listutskick. Antar att skolan kanske kör en fin spamtvätt iofs, men det är verkligen totalt tyst på den...

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt får jag fortfarande runt 100 spammail om dagen till min hotmailadress registered@hotmail.com :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en hotmail-adress som jag anger i epostrutan då jag registrerar mig på olika sidor. Jag brukar få ett mail tillbaka från denna tjänst att jag är registrerad samt info om lösenord etc. Men aldrig får jag något tillbaka.

 

Jag har ingen adress publicerad på mina uppskattningsvis 10-20 hemsidor...

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som aldrig får spam. Har ni lämnat ut era adresser på registreringssidor på nätet i stor omfattning eller har ni varit sparsamma med det. Har märkt att den adress som enbart är publicerad på min hemsida får absulut mest spam, medan den jag använder för att registera mig och skicka vanliga meddelanden sälan får spam.

 

Jag har flera mailadresser, den första som jag fick var jag lite vårdslös med. För 7 år sen så fanns det inte så mycket spam och vara rädd för. Men hur som helst så har jag den i telefonkatalogen, när jag blev medveten om spam så slutade jag använda den på nätet (skaffade hotmail) och har kanske svarat nångång för flera år sen innan jag förstod vad det innebar att svara. Jag får i snitt 10 spammail per dag, den vägrar och dö i spamlistorna, förutom några månader i år då jag bara fick nån i veckan av nån anledning.

 

Dom andra mailen har jag bara gett till vänner och officiella kontakter + ett par mailutskick, på nån har jag fått spam på ett par gånger från nån jäkla dvdfirma, men annars är det totalt spamfritt. Hotmailkontot loggar jag in i en gång i månaden för att få behålla den och den är alltid full av spam och hotmail klagar på att min inbox är full.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ni som aldrig får spam. Har ni lämnat ut era adresser på registreringssidor på nätet i stor omfattning eller har ni varit sparsamma med det."

Visst har jag lämnat ut mailadressen på registreringssidor och även ibland bockat i att jag godkänner att adressen lämnas ut till tredje part. Men får iaf inga spam.

Inte ens min hotmail-adress, som jag haft i tre år, får några spam. Kanske för att jag inte är så aktiv med den. Bara ett fåtal gånger i månaden använder jag den.

 

Förutom detta så har jag ingen hemsida, så kanske det är en delförklaring.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollande på min lista över spärrade avsändare i hotmail och det var en diger lista som var många hundra rader hög.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag flera olika e-mail adresser. Till dem jag använder/har använt på mina webbsidor får jag rätt mycket spam. Men sen har några privata som jag inte lämnar ut i onödan och där är det i stort sätt spamfritt (kan bero på spam-filtret också).

 

/Johnny - Över 400 (o)seriösa inlägg!

GOD JUL!

http://www.johnnyronnberg.com/nejtillemu - Rösta nej till EMU den 14 september!

http://www.johnnyronnberg.com/weise - En levande legend!

http://www.johnnyronnberg.com/fuglesang

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De "spam" jag ser, är nästan uteslutande till e-postadresser som:

 

1. Ligger ute på hemsidor

2. Använts för att registrera domäner (administrativ/teknisk kontakt, etc)

3. Skickats till olika "sökmotor-registreringar" via diverse program.

 

De flesta kan dock stoppas av DNS-blacklists (exempelvis ordb och spamcop).

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Har ännu ej fått spam i min nya adress... å andra sidan har jag haft den i hela 2 dagar nu :oD

 

Skönt att slippa rysk porr, Nigeria brev & Get Out of debt fast!-bull...

 

/G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får en massa spam jämt, kan ju bero på att mitt kära bredbandsbolag säljer allas mailadresser till glada spammare...

 

suck..

 

P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I övrigt noterar jag samma fenomen - min studentadress som jag använder till de flesta seriösa registreringar som verkligen kommer att kräva en del eposttrafik ett tag, till den har jag aldrig fått ett enda spam eller listutskick. Antar att skolan kanske kör en fin spamtvätt iofs, men det är verkligen totalt tyst på den...

 

Japp MDH använder nog ett spamtvättningsprogram! Det kan man se genom att titta på "källan" för ett visst brev. I ett bevakingsemail från Eforum står det:

X-MailScanner: Found to be clean
X-MailScanner-SpamScore: ssss

 

I ett email från Nokia.se:

X-MailScanner: Found to be clean
X-MailScanner-SpamScore: s

 

I ett automiskt genererad email från min webbsajt:

X-MailScanner: Found to be clean
X-MailScanner-SpamCheck: spam, SpamAssassin (score=5.4, required 5,
MISSING_MIMEOLE, MISSING_OUTLOOK_NAME, MSG_ID_ADDED_BY_MTA_3,
NO_REAL_NAME, SPAM_PHRASE_00_01, X_MSMAIL_PRIORITY_HIGH,
X_PRIORITY_HIGH)
X-MailScanner-SpamScore: sssss

 

:(

 

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

WEYLAND:

Är det fortfarande SPAM-fritt på din student e-post?

 

På sistone har jag börjat få sådana här meddelanden:

This is a message from the MailScanner E-Mail Virus Protection Service

----------------------------------------------------------------------

The original e-mail attachment "msg-3225-126.html"

was believed to be infected by a virus and has been replaced by this warning

message.

 

If you wish to receive a copy of the *infected* attachment, please

e-mail helpdesk and include the whole of this message

in your request. Alternatively, you can call them, with

the contents of this message to hand when you call.

 

At Fri Jan 3 04:45:04 2003 the virus scanner said:

Found dangerous IFrame tag in HTML message

 

Någon mdh-admin tycks ha rotat i spam-filtret så att det skickar ut sådana där meddelanden för varje spam-meddelande som kommer in.

 

Va tusan då kan de lika gärna låta själva SPAM-mailet leveraras när de ändå skickar sånt där tjafs...

 

Vete tusan vem som är ansvarig för e-posthanteringen?

 

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

[inlägget ändrat 2003-01-03 09:58:30 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Almir !

 

Det är virusskyddet som ger det meddelandet inte Spam filtret !

 

 

__________________________________________________

 

Den som ler när något gått fel, har redan kommit på vem han skall skylla på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

This is a message from the MailScanner E-Mail Virus Protection Service

----------------------------------------------------------------------

The original e-mail attachment "msg-3225-126.html"

was believed to be infected by a virus and has been replaced by this warning

message.

 

Någon mdh-admin tycks ha rotat i spam-filtret så att det skickar ut sådana där meddelanden för varje spam-meddelande som kommer in.

 

Va tusan då kan de lika gärna låta själva SPAM-mailet leveraras när de ändå skickar sånt där tjafs...

 

Det är ju viss skillnad på SPAM och virus/skadliga scripts.. eller?

 

På LiU funkar det också väldigt bra. Får ingen spam alls där. Iofs får jag inte det på min vanliga mailadress heller, eftersom jag aldrig lämnar ut den på nätet. Det har man ju en skräpadress till. :)

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Almir - japp, 100% spamfri, totalt unbelievable faktiskt :) ...får 1-3 spam om dagen till mina ffx-adresser istället, dock bara med någon form av östländsk ursprung eftersom det alltid är sådan encoding på texten. Antar det går att blocka enkelt med en regel...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är virusskyddet som ger det meddelandet inte Spam filtret !

Mmm jo du har rätt, det står att det är virus. :)

 

Förmodligen då en virus som skickar sådana där meddelanden hela tiden (från för mig okända adresser) och att de fastnar i virusfiltret men inte i SPAM-filtret.

 

Irriterande är det i alla fall. Det kommer minst 20-30 sådana varje dag. :(

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm det verkar bara vara jag som är drabbad. Efter att ha undersökt e-post adresserna som mailen kommer ifrån så är slutsatsen att det kommer från bosniska personer (att döma av namnen i e-mailadressen osv). Det är också alltid olika adresser.

 

Va tusan, är det ingen som använder antivirus?? Och vete fan hur min adress kommit på vift. Har inte lämnat ut den någonstans "offentligt". Men hur som helst så hoppas jag att folk uppdaterar sina viruslistor snart.... *önsketänkande*

 

Ber om ursäkt för att jag blandade ihop virus och SPAM, blev bara irriterad över det ökande antalet skräp-mail... :)

 

Ändring:

At Fri Jan 3 11:42:03 2003 the virus scanner said:

>>> Virus 'W32/Yaha-E' found in file goldfish.gif.pif

Shortcuts to MS-Dos programs are very dangerous in email (goldfish.gif.pif)

 

W32/Yaha-E? Något nytt?

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-03 11:53:17 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer om viruset:

http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.yaha.f@mm.html

 

Har fortfarande ingen aning hur e-mail adressen verkar ha hamnat i allas adresslistor helt plötsligt.. :(

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va tusan, är det ingen som använder antivirus??

Det är ingen vidare ordning på virusskydden!, inte ens mina kollegor som i övrigt är mycket kunniga inom datorområdet har virusskydden uppdaterade. En av kollegorna har inget virusskydd alls, han litade på sin brandvägg ....gissa vem som har formaterat om sin HD i helgen, för han fick visst nåt virus ;-).

 

 

W32/Yaha-E? Något nytt?

 

http://www.sophos.com/virusinfo/analyses/w32yahae.html

__________________________________________________

 

Den som ler när något gått fel, har redan kommit på vem han skall skylla på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va tusan, är det ingen som använder antivirus??

 

Det är ingen vidare ordning på virusskydden!, inte ens mina kollegor som i övrigt är mycket kunniga inom datorområdet har virusskydden uppdaterade.

Jag tar tillbaka det där om virusskydden, eftersom jag själv är smittad av viruset i fråga. :( (hittade lite skuma saker i registret)

 

Använder Norton AV 2003, med automatiskt uppdatering av viruslistan, aktiverad auto-protect, script-blocking osv.. ALLT på högsta nivå... :(

 

Använder också ZA, men nej inget upptäckte viruset. Öppnar heller aldrig okända bifogade filer, men men...

 

Nu blir det en städning av hårddiskarna. Ingen omformatering ska nog behövas...

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder Norton AV 2003, med automatiskt uppdatering av viruslistan, aktiverad auto-protect, script-blocking osv.. ALLT på högsta nivå... :(

...så mycket mer kan man ju inte göra !

 

Lycka till med virus jakten !

 

Jonas

..som för övrigt ska börja på mdh om någon vecka ...dock bara kvartsfart på distans.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...