Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Javascript+ASP variabel


The Gun

Rekommendera Poster

Tja

Hur får man ut ett värde ur ett javascript till en ASP variabel. T.ex. om man har en optionsruta med värden.Hur skulle det kunna se ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:-)

Menar du:

Request.Form("optionrutan")

?

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På samma sida går det inte att lägga över ett värde från javascript till asp, av den enkla anledningen att asp-koden exekveras först av allt, därefter javascript och html.

Du kan väl lägga ut din kod och förklara mer ingående vad du vill göra så hittar vi säkert en lösning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Man kan använda sig av Remote Scripting, fungerar ungefär såhär:

 

* En massa av MS definierade Javascript-funktioner inkluderas på en sida.

* En javascriptfunktion som körs anropar någon av de av MS definierade funktionerna (minns inte namnet) och skickar som parametrar med funktionsnamn, parametrar och filnamn till en ASP-funktion som du själv definierat.

* ASP-funktionen körs och returnerar ett värde. Värdet skickas via de av MS definierade funktionerna tillbaka till Javascript-funktionen.

 

På så sätt kan man, utan att behöva ladda en ny sida, använda javascript-funktioner för att köra kod på servern.

 

Jag har hört säkerhetsaspekter angående Remote Scripting, men som jag inte själv kan regogöra för. Vad jag vet är att det prestandamässigt inte är det allra bästa.

 

Att det normalt installeras en katalog som heter "Script Library" när man lägger upp en ny IIS beror just på att man ska möjliggöra Remote Scripting.

 

För att få mer detaljerad information föreslår jag:

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/rmscpt/Html/rmscpt.asp

 

--

En röst talade till mig och sade:

”Le och var glad, ty det kunde vara värre”.

Så jag log, och jag var glad.

Och det blev värre.

 

[inlägget ändrat 2002-12-20 08:59:52 av Magnus Ahlkvist]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tilläggas att det endast fungera på senare IIS.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Ja, det är sant, men IIS4 lär ju de allra allra flesta ha. IIS3 är ju en urtidsprodukt i de här sammanhangen.

 

--

En röst talade till mig och sade:

”Le och var glad, ty det kunde vara värre”.

Så jag log, och jag var glad.

Och det blev värre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...