Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pasta


lillen_009

Rekommendera Poster

Är det 100% nödvändigt att ha kylpasta mellan processorn och fläkten. Ska montera en dator och har tyvärr inget hemma. Vet att det är dumt att chansa och jag är inte snål - bara i lite tidspress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, fläkten är från en annan dator och den sitter inte fast. Visst kan man limma dit den på fläkten, men vet inte om det är någon bra ide. Det har legat oanvänd ett år så den har nog torkat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du BÖR ha kylpasta eller liknande mellan. Funktionen är att fördela ut kylan från processor till kylflänsarna mycket effektivare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att koka sönder pasta och lägga dem emellan ;)

 

[inlägget ändrat 2002-12-19 16:11:03 av lillen_009]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, du pratar om fläkt och lim..? Det jag kallade tejp var den kylpasta som finns på kylblocket ifrån början. Är den 1 år gammal bör den bytas...

Och ja, du bör använda kylpasta... Såvida du inte tänker skruva isär burken om en vecka å kleta dit det.. Men se då för h"#¤e till att burken står rejält kallt när du provstartar för att se tempen. Vad gäller det för prolle?

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så att jag skulle vilja ha igång den på direkten. Processorn är en AMD 1400 Mhz och fläkten är någon typ av märke Thermatake (låter som en mindre motorväg under rusningstid). Finns det något alternativt man kan göra tillsvidare - alltså två veckor ungefär tills jag hinner inhandla kylpastan (eller tejpen). Vilket är bäst - tejp eller pasta??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 veckor innan du "hinner" köpa??

Du måste vara RUSKIGT upptagen, men är det så illa så hinner du väl inte springa på toa heller..?..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är inte hur mycke fläkten låter som avgör hur bra den kyler. Sen skulle jag våga säga rakt på att Pasta är bättre än tejp, men kletigare.

 

Jag skulle inte personligen kört en AMD utan kylpasta eller liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte personligen kört en AMD utan kylpasta eller liknande.

Näe, det är väl inte att rekommendera. Mitt tips är att du i så fall klockar ner den, skruvar dit kylaren och ställer den vid ett fönster. Är det en XP i 1400MHz eller en Thunderbird 1400?

 

Jag rekommenderar dig inte att göra det men vågar du så testa...

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köra med tandkräm! Det funkar mö bättre än kylpasta, dock torkar den efter ett par timmar och fungerar då inte längre...

 

Pastan är till för att jämna ut de ojämnheter som finns i flänsen och processortoppen/heatspreadern - pasta leder värme VÄLDIGT DÅLIGT, därför ska man ha så absolut lite som man bara kan... men luft leder värme ännu sämre, därför fyller man ut håligheterna med pastan.

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thunderbird.

 

Ang. hur upptagen jag var. I morgon sitter jag på tåget 12h och lördag flyttar jag och söndag-måndag jobbar jag. Desstuom ska jag till en liten håla över jul som ligger långt ifrån någon dataaffär. Har 45 min stopp i Stockholm om inte tåget är försenat. Finns det någon dataaffär nära centralen som man hinner på 30 min (med resväska och ryggsäck)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon dataaffär nära centralen som man hinner på 30 min (med resväska och ryggsäck)

Ja visst, den hette förut VasaDT nu MDC Data, ligger 50 m från centralen

http://web.mdcdata.com/default.asp

 

Det finns också Sekvencia en trappa upp (Klarabergsgatan) ovanför McDonalds mitt emot centralen, fast det är ju 50m till och en trappa upp ;).

 

/TN

 

[inlägget ändrat 2002-12-19 16:43:30 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thunderbird.

NACIBH, vad det nu betyder får du lista ut själv. Men tänk inte ens tanken skulle jag lika gärna kunnat skriva.

1. Den utvecklar tokmycket värme

2. Den har inget överhettningsskydd

 

Om du nu är så upptagen, varför behöver du då få igång datorn? :P

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köra med tandkräm! Det funkar mö bättre än kylpasta, dock torkar den efter ett par timmar och fungerar då inte längre...

Det var nåt nytt, innovativt förslag :-)

 

BTW jag såg att du hade tagit dig in på topp 10 utdelade *oxå*..

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska hem till mina föräldrar uppe i Norrland. Jag ska bara var där tom annandag jul så jag kommer inte åt någon dataaffär (frånsett Sthlm om jag har tur). De ville gärna ha en fungerande burk... och då passar det ju bra att de kan ta delar från min gamla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Lillen_009!

 

Synd att du har så lite tid, annars är Tt Silent Viking att rekommendera. Den är tyst! Har den själv och är nöjd med köpet. Om jag minns rätt så ligger ljudnivån kring 21 db.

 

Kolla in på: http://www.kylning.com

...där köpte jag min.

 

Beställ den nu, skriv adressen till dina föräldrar. Då ligger den säkert på Posten och väntar när du kommer fram. De levererar inom 24 timmar står det på deras sajt. ;) Hur det är i jul vet jag förstås inte.

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BTW jag såg att du hade tagit dig in på topp 10 utdelade *oxå*..

 

Haha, tackar - det är juh knappast första gången.. däremot har jag nog aldrig avancerat högre upp än till 10:e plats på den listan... om mitt minne (som inte är så prioriterat för topplistor ;p inte sviker mig.

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...