Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Sortera i Excel

Okalettos

Recommended Posts

Hej,

Jag använder Excel 2000 och skulle vilja sortera på ett visst sätt. Det är flera kolumner med åtskilliga rader i varje, olika innehåll i nästan varje cell.

I den första kolumnen så ser innehållet ut enligt AADDd (T EX 0203A). De första två tecknen (02-) är sk systemkod och nästa två tecken (-03A) är löpnummer (inkl d i vissa fall).

Innehållet i alla celler fås från ett textdokument (*.txt) som är exporterat från Autocad2000.

Jag skulle vilja sortera efter tecken 3+4(+d i vissa fall) (dvs 03A). Går det att på något sätt peka på just dessa tecken? Eller måste man trixa för att få till det, hur isf?

Det är en stor mängd celler (>200 rader), så det är inte aktuellt att gå in och ändra i varje cell, tex att dela upp första kolumnen i två och sära på koden i AA och DDd, och sortera efter DDd. Detta skulle bli på tok tidsödande, då listan dessutom kommer att behöva uppdaters med jämna mellanrum.

Vore jättfint om det gick att lösa, tack för hjälp!!

PS. Har Excel i OfficeXP utökade funktioner på detta området kanske? DS.

Mvh Gunnar.

Det som dyker upp lite spontant i mitt huvud är att du kan dela på strängen, funktionen heter "text to columns" och finns under data-menyn. Du väljer "fixed width" och ställer n den första cellen att vara två tecken lång och den andra att vara fyra.

Jag kan inte komma på något annat sätt att sortera dem korrekt.

Vill du så kan du ju dessutom göra ett macro som 1) delar upp cellerna, 2) sorterar 3) kombinerar ihop cellerna igen. Vips så har du en lätt lösning :)

*fluff*

============================

”The future is already here,

it’s just unevenly distributed”

Ett sätt kan ju vara att infoga en ny kolumn där du lägger in en formel som formaterar om innehållet i den första kolumnen på det sätt du vill och sedan sortera på den kolunmen. Den nya kolumnen kan du ju dölja vid utskrift och visning på skärm.

---/samoht

Hej,

Dunes förslag kommer jag ingen vart med, kan inte hitta någonstans där man kan peka på ett visst tecken, fast bredd ger inget heller.. Kanske har jag missuppfattat?

Samohts förslag kan gå. Jag provar med både EXTEXT och ERSÄTT som formler. Men, om jag klistrar in texten i excel och sedan försöker skriva formeln så går det bra (formeln returnerar rätt resultat. Cellerna har jag formaterat som text. Däremot visas inte nollor i de celler som börjar på 0 eller 00, trots att cellerna är formaterade som text!

Om jag istället väljer att importera texten via excelguiden så väljer jag där att alla fält ska hanteras som text, men då går inte formlerna (oavsett om cellerna är formaterade som text och inte t ex tal). Däremot visas nollor i början i de celler som har nollor i början (vilket jag vill)!

Antingen eller verkar det som.. puhh.

Blir galen, vi är flera som försöker klura på saken, vissa är riktigt haja på excel, men inget bra reslutat än..

Någon aning om vad som spökar?

Mvh.

Hej,

Okej, jag försöker gå igenom stegen igen:

1) Markera kolumnen som du vill dela

2) Gå genom menyn "Data" --> "Text till kolumner"

3) Välj "Med fast bredd"

4) Ställ ut markeringarna enligt de uppdelningar du vil göra.

5) Välj egenskaper för respektive kolumn (för att undvika att nollor försvinner osv.)

6) Slutför.

7) Markera kolumnerna och sortera.

*fluff*

============================

”The future is already here,

it’s just unevenly distributed”

*Johan*2

Exempel:

Kolumn A består av systemkod.

Kolumn B-E består av data.

Vidare antas att första värdet finns på rad 2.

Mata in följande formel i cellen F2:

=EXTEXT(A2;3;4)

Kopiera formeln nedåt i F-kolumnen så långt som det behövs.

Markera hela tabellen inklusive F-kolumnen.

Välj kommandot Data | Sortera.

I dialogrutan väljs att sortering ska ske utifrån F-kolumnen och välj antingen stigande eller fallande.

Klicka på OK-knappen.

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...