Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Access: Ideer om struktur


Erki

Rekommendera Poster

Jag behöver idéer hur jag ska angripa ett problem. Jag ska skapa en databas i Access som bl a ska hantera beställningar från ca 300 olika kunder, ca 15 beställningar per dag. Dessa görs via en ASP-sida som skriver in kundnummer, datum och tid för registreringen mm i en Accesstabell. En gång per Arbetsdag skrivs en rapport med nya beställningar ut. Detta är inget problem. Flera av kunderna får utskick regelbundet utan beställning. T ex varje måndag, varrannan fredag eller sista torsdagen i månaden. Hur lagrar man smidigast denna info. Hur får jag sedan med dagens beställningar på dagens rapport. Det kompliceras även av att om måndagen är helgdag ska jobbet göras på tisdagen.

 

[inlägget ändrat 2002-12-18 21:43:50 av Erki]

[inlägget ändrat 2002-12-18 21:44:42 av Erki]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Skapa en tabell (kundrapportdagar) innehållande kundID och rapportdag. Stoppa här in vilka dagar en kunds rapporter ska köras.

 

 

Skapa en tabell till (rapportkörning), innehållande bara kundID

 

Skapa en tredje tabell (helgdagar), innehållande en datumkolumn. I denna tabell stoppar du in alla helgdagar som infaller på en dag som normalt är arbetsdag.

 

Varje dag gör följande:

steg 1:

insert into rapportkörning (kundID)
select kundid from kundrapportdagar where rapportdag=datepart("w",date())

steg 2:

Kolla om datepart("w",date()) är lördag-söndag. Kolla om dagens datum finns i helgdagar-tabellen.

Om inte - skriv ut kundrapporterna för alla kunder vars kundid finns i rapportkörning-tabellen (select distinct kundid from rapportkörning) - distinct används för att det teoretiskt kan bli så att en kund vill ha rapport varje dag, men inte ska ha tre rapporter varje måndag.

 

Om det är helgdag eller vanlig helg kommer raderna i rapportkörning-tabellen att vara kvar, och rapporterna skrivas ut nästa dag istället.

 

Min lösning tar inte hänsyn till om en kund vill ha rapporter ett visst datum varje månad, utan bara vilken veckodag, men det modifierar du enkelt - lite hemläxa måste man ju lämna kvar :)

 

--

En röst talade till mig och sade:

”Le och var glad, ty det kunde vara värre”.

Så jag log, och jag var glad.

Och det blev värre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...