Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jaguar till PC-nätverk


ns

Rekommendera Poster

Har precis uppgraderat till Jaguar från 9.2 och jag har bara positiva saker att säga hittills (nästan).

 

Egentligen gillar jag inte massa onödiga animeringar och annat krafs men här är det ju så jäkla snyggt!

 

Det problemet jag stött på är att koppla ihop macen med mina windowsmaskiner. Jag har PC Maclan installerat på en av windowsdatorerna och går jag till "Anslut till servern" kan jag skriva in IP't och logga in så jag ser de utdelade katalogerna på servern. Men när jag markerar alla och klickar OK (där det står lägg följande enheter på skrivbordet eller liknande) så händer ingenting.

 

Någon som har något tips? Jag behöver kanske inte ens PC Maclan längre?

 

Sen tar jag gärna emot andra roliga tips och tricks för OSX. Jag har macen mest som leksak för att lära mig systemet så jag vill gärna ha tips om trevliga freewareprogram.

 

/Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte behöva PC MacLan alls längre utan det räcker med att du har en delad mapp/katalog på PC:n som du loggar in på så ska det funka finfint. Bara gå in i "Gå"-menyn i Finder och dina PC-maskiner ska listas upp.

 

Sen ska det gå med Jaguar att även få PC-maskinerna att kunna logga in på din Mac också, det gör man genom att skapa ett konto för dem och att du också slår på Windowsfildelning i Fildelningsinställningarna.

 

Andra intressanta saker i Jaguar hittar du här:

http://www.apple.com/macosx/

 

 

Roliga program hittar du här:

 

http://www.versiontracker.com/macosx

 

http://www.apple.com/downloads/macosx/

 

Ha det kul med Mac OS X!

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ett mac-pc nätverk nu ett tag med jaguar och win xp. kruxet är att jag inte kan ansluta till Xp från mac. Den syns inte i "anslut till server" och det funkar inte att skriva ip-nummer. Däremot kommer jag åt en utdelad mapp på macen från win XP.

 

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt hur det funkar i XP, men är det inte bara att liksom i Macen göra en katalog för en användare som du sen "publicerar" så att du kommer åt den från Macen?

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem i win 2000. Inga datorer listas under "Anslut till server" trots att jag har PC MacLan. Söker jag däremot på IP så hittar den PC'n fast bara de mappar som delas ut i PC MacLan men det går inte att ansluta till mapparna, jag får inget felmeddelande men mapparna läggs inte på skrivbordet som de gör i OS9 (ja jag har kryssat för att anslutna mappar ska visas på skrivbordet).

 

Efter att ha aktiverat AppleTalk så visas PC MacLan servern i anslut till server men fortfarande händer ingenting.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, nu har jag kollat med vår Windows 2000 hur man gör:

 

På PC-maskinen skapar du en användare med lösenord (enklast är att skriva med STOOORA bokstäver ditt användarnamn i Mac, så slipper du skriva om en massa nytt sen.

 

Till exempel:

 

Username: PETRAHALL

Password: ***********

 

Sen delar du en mapp på Windowsmaskinen, använd inte några ordmellanrum, annars funkar det inte. Till exempel: DELNINGPETRA.

 

På Macen går du in under Gå-menyn (cmd-K)

 

Skriver i raden för Adress (till exempel): smb://192.168.1.19

 

Där fyller du i den ruta som kommer upp. I vårt exempel:

 

Workgroup: HALL

Username: PETRAHALL

Password: ***********

 

Då kommer det upp en ruta som säger:

 

"Lägg på skrivbordet med SMB" och den delade mapp/ar som finns på PC:n.

 

Du klickar givetvis OK.

 

Klart!

 

Detta borde funka oavsett windowsversion på PC:n.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

[inlägget ändrat 2002-12-21 23:15:21 av CyberPet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade ditt tips på ett annat ställe och det funkar perfekt förutom att jag inte kan logga in med mitt Mac user/password men jag ska testa att lägga det med stora bokstäver på windowsmaskinen. Dessutom har jag mellanslag och svenska tecken i mitt användarnamn på macen (kan jag byta ut det nånstans tro?)

 

Sen skulle jag vilja göra så att den ansluter automatiskt vid uppstart (helst utan att jag ska behöva fylla i användaruppgifterna varje gång). Varje gång jag anslutit så har jag kryssat för "lägg till på nyckelknippan" (eller vad det ny står) men lik förbannat får jag fylla i användaruppgifterna varje gång. I OS9 funkade det perfekt så det borde ju gå att lösa även i X som ju ska vara så mycket bättre i nätverk..

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det användarnamn som du loggar in med kan vara det kortnamn du använder, dvs inte där det står "Petra Halls dator" eller liknande utan mitt kortnamn som blev petrahall.

 

Tror inte du kan lägga in det hela som autostart som man gjorde i 9:an på grund av säkerhetsregler för smb som är olikt afp osv. Men du kan ju alltid lägga in ett bokmärke så det går fortare. Då tror jag det funkar med nyckelringen också. Det kanske går att göra ett AppleScript av det hela också som du kan köra.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...