Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med BIOS


Cybertoto

Rekommendera Poster

Datorn startar men det händer inget mer. Utan lampor och fläkt startar och man hör att det rasslar till i hårddisken men sen kommer inget pip eller någon bild på skärmen. Den är grå med en massa streck på.

 

Hur ska jag göra för att detta skall fungera igen??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag byte nätagregat. Jag trodde att det var problemet till att datorn startade om hela tiden. Men när jag bytt det så fungerade inte datorn mer. Jag bytte tillbaks till det gamla men inte heller då fungerar det. Jag har provat att starta utan några saker i tex cd, floppy, hårddiskar men inget hjälper. Den startar och allt lyser men sen är det tyst, inga pip om fel eller något.

 

Undrar hur man kan få skiten till att fungera igen. Har inte hittat något batteri heller på moderkortet. Så jag kan inte reseta BIOS på något sätt.

 

Vet inte mer vad jag ska skriva för att Ni ska förstå vad som är problemet.

 

Tacksam för hjälp.

 

Mvh

Nicklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan omöjligt att säga utan att "pilla" på datorn.

 

Har du överklockat?

 

Batterier ska du i vilket fall som helst inte behöva röra.

 

Kan du inte med "jumper" "bryrare" eller liknande reseta bios?

 

Har du handboken till mbo, borde stå där eller på tillverkarens hemmsida hur du gör.

 

Låter som om det skulle kunna vara minnes fel. Men det är en gissning.

Prova med en annan minnes kapsel om du kan.

 

koppla lös allt utom graifk + skärm, minne och cpu+kylare och testa. Även tb och mus (kablar till nätdel och "start knappen" behövs givetvis med)

 

[inlägget ändrat 2002-12-18 23:50:33 av Axel G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Totte Persson

När jag byggde den datorn jag har nu så fick jag ett liknande problem. Efter en massa pulande, bytande och svärande så visade det sig att den ena minnes platsen på moderkortet inte fungerade (den jag satt minnet i). Så mitt problem löstes genom att sätta minnet i en av dom andra platserna istället.

 

Det slog mig precis också att vi hade ett liknande problem med min pappas dator. Det visade sig där att CPUn hade lossnat och satt alltså lös, så efter den blivit nedtryckt ordentligt igen så funkade allt som det skulle.

 

Totte

 

[inlägget ändrat 2002-12-19 08:48:30 av Totte Persson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...