Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan en browser glägga igen?


Hakinger

Rekommendera Poster

Jag har använt Crazy Browser länge, sen provade jag Phoenix och höll på att falla av stolen för att den var så snabb att visa sidorna. Men efter att ha använt den i några veckor så tycker jag att den tar längre tid på sig att visa sidor, särskilt eforum.

 

Så laddade jag ner Avant Browser (förvillande lik Crazy B), och vips så går sidorna snabbt igen..!?

 

Noterar på statusraden i Phoenix att under fördröjningen av sidladdandet i eforum, så kontaktas ad.doubleclick. Jag vet inte om det är det som slöar men finns det nånstans där man kan ställa in i Phoenix, eller nån plugin, att den inte ens ska fundera på och kontakta vissa siter?

 

.doubleclik är blockad så att den inte får spara cookies och blocka banners.

 

Vet någon ifall en webläsare kan "glägga" igen? och vad beror sånt på isåfall? Eller inbillar jag mig bara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Beror väl på hur pass mycket grafik och tunga bilder det finns på sidan du besöker. Är det mycket tung grafik och bilder så tar det en evighet.

 

Prova Lunarstorm! Jag kan springa några varv runt kvarteret innan den sidan laddats, särskilt sent på kvällen. Troligen för att den har många besökare och är rätt välfylld med det mesta rent grafiskt. Då är Eforum många gånger snabbare hos mig.

 

Har du testat Opera?

Den är också rätt snabb, tycker jag. Finns som gratisversion, men då får du stå ut med en reklambanner uppe till höger, förstås. ;)

 

Inte svar på din fråga, men en kommentar dock. :)

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för kommentaren.

Jag har provat lunarstorm. Det som är det mystiska är att Phoenix inte är lika snabb som den var när jag installerade den (då flög lunarkoden in som en oljad blixt), och när jag då råkar installera en iexplorerbaserad webläsare så märker jag att Phoenix är lika minst lika sölig som internet explorer var när jag installerade Phoenix....

 

Jag har Opera också, och visst är den snabb, men jag får inte samma intuitivt sköna känsla med den som Phoenix.

 

Nåja, jag ska prova och ta bort Phoenix fullständigt och starta den igen och köra den i grundutförande, kanske är det att jag provat lite väl många funktioner. Det enda jag egentligen är intresserad av är: fart, få bort popups och reklam som är gjord för att irritera en (dit rörlig grafik och oljud räknas;)

utan att tappa nyttiga funktioner.

[inlägget ändrat 2002-12-18 21:22:24 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta blir läsaren, hela datorn, slöare över tiden. Så din iaktagelse är rätt.

Varför.

 

Det byggs upp indexfiler, lagras filer på hd i temp bibloteksom som datorn ska "hantera", program som man avinstalerar avinstleras inte fullständigt mm.

 

Resultatet av detta är att den blir "slöare".

 

 

Och, jo man får därför ofta bättre prestande när man byter läsare. Obroende av från vilken, till vilken.

 

Det finns sätt att åtgärda detta, men är för långt att beskriva i forumet.

 

Sök på weben efter artiklar om du vill lära mer.

 

Ett tips kan vara att formater hd och ominstalera allt.

 

Ger i många fall upplevelsen av en mycket snabbare dator.

 

Undvik att "testa" onödiga pgm så är det mindre risk för problem.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har iofs inga problem med datorns hastighet, det är bara renderingen/inladdningen av sidorna när jag surfar, så det känns som lite overkill att formatera om för den sakens skull.

 

Men troligen har du rätt i att webläsaren bygger på sig sas. STFW har jag provat lite smått, men tänkte att det kanske går snabbare ifall nån som provat Phoenix och är mera insatt i uppbyggnaden av den kunde förklara det ,om det nu har med Phoenix att göra eller inte vs. Särskilt med tanke på att Crazy Browser, som jag använt länge, hållt samma "upplevda" hastighet i sina sidinläsningar över tiden.

 

Undvik att "testa" onödiga pgm så är det mindre risk för problem.

 

Att undvika det är som att aldrig byta tuggummi ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Ett tips kan vara att formater hd och ominstalera allt.

 

Då får man hålla på att formatera och installera om stup i kvarten :(

 

Tror inte att någon har lust att hålla på med det där. Sedan är det som sagt lite överdrivet att formatera för att internet går segt på en del ställen.

 

Töm Cookies och annat som samlas efter surfning så går det som ett skott igen.

 

Går datorn för övrigt problemfritt och snabbt så ser jag formatering som onödig.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prova att tömma all "history" och cache i phoenix.

och självklart defragga varje dag, men det har nog inte så mkt med internethastigheten

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...