Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta minnen


P3tter

Rekommendera Poster

Jimmie Pettersson

Du måste titta på vad moderkortet stödjer. Vet inget i detalj kring just dell...

 

MVH Jimmie Pettersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar står minnestyp och hur mycket den pallar. Kanske du även kan hitta det på dells hemsida?? Sök på namnet. Kika annars i bunten broschyrer och leta reda på den som gäller moderkortet. Om du inte förstår det kan du ju citera det här. Brukar stå i början av manualen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha Intels 850E chip om du ska kunna köra med PC1066.

 

Jag har 850, så därför kan jag inte köra med dem.

 

Kolla genom att göra så här:

Kontrollpanelen - System - Maskinvara - Enhetshanteraren.

Klicka på +-tecknet framför Systemenheter.

Leta upp där det står 850 eller 82850 och kontrollera om det står ett E efter.

Jag har t.ex. "Intel 82850 Processor to I/O controller".

 

Annars kan du testa ett program som heter SiSoft Sandra. Där kan du med 100% säkerhet se vilket chip du har.

 

Om du inte har 850E-chipet så är enda lösningen att köpa ett nytt moderkort med det chipet på. Gigabyte ska vara väldigt bra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm

kan det verkligen stämma, den dator jag sitter på nu har just 1066minnen... och den har oxo precis som du intel® 82850 Processor to I/O Controller - 2530

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade på Dells hemsida, och du har ett 850-kort, dvs. du kommer inte kunan köra PC1066 minnen, tyvärr...

 

Man kan inte länka direkt till rätt dokument här, pga sessioner (Dell suger), men leta efter dokumentet med rubriken "Technical Specifications: Dell™ Dimension™ 8100 System Reference".

 

Under "System Information" - "System chip set" står det "Intel 850".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det är möjligt att inte just den avslöjar det. Men om du startar om datorn och kolla i BIOS (eller start-skärmen). Där måste det då stå 850E.

 

Tvärr så kommer jag inte in på Intels hemsida och verifiera. Den verkar vara nere (eller så är det bara Telias DNS:er igen).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så vad händer om jag använder dem, är det enda att jag inte kan använda dem "fullt ut"? eller blir det "knas"... tack för hjälpen dock, letat runt hos Dell utan att finna på råd.

 

Petter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde gå att använda snabba minnen i en lägre klockfrekvens, men jag är inte säker på det med just med RDRAM. Jag vet att man kan köra PC166 i 100 MHz.

 

Med tanke på att RDRAM är ganska dyra, så finns det väl ingen anledning att köra PC1066 om du inte planerar att köpa ett nytt moderkort framöver?

 

Till de som tvivlar på att man måste ha 850E:

The Intel® 850E chipset extends the capabilities of the Intel® 850 chipset platform by adding 533 MHz system bus and PC1066 memory support for the Intel® Pentium® 4 processor.
Källa http://www.intel.com/design/chipsets/850e/index.htm?iid=ipp_browse+chpsts_850edsk&

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...