Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverkskablar


Fillipa

Rekommendera Poster

Hej! Jag tänkte bygga ett nätverk hemma. Jag har ADSL från telia och en zyxel router. Jag har aldrig förståt mig på det här med nätverkskablar. Korsad kabel o patchkabel o allt vad det heter. Kan någon försöka förklara för mig hur det funkar?skillnaden mellan alla dessa kablar?

Ska ja ha korsad kabel mellan modem och router eller? Hur ska de vara mellan Router och dator? Skulle vara tacksam om någon kunde skriva ner en lite förklaring.

 

 

Full fart go cart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så att mellan två datorer ska man ha en korsad kabel (titta på båda kontakterna, om färgerna sitter i olika ordning är den korsad), medan mellan en dator och en trafikdelare (hubb, switch, modem, router brandvägg osv...) ska man ha en rak.

 

Hur enkelt som helst.

 

Om du ska koppla samman två hubbar brukar det finnas en port som heter "uplink". Koppla en rak kabel mellan den och en vanlig (ej uplink) port på den andra hubben. Uplink-porten är egentligen bara vriden, så det är samma sak att koppla en vriden kabel mellan två vanliga portar på två hubbar.

 

[inlägget ändrat 2002-12-18 14:19:49 av Cariad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och sedan kommer undantagen :)

Det finns modeller av Zyxels ADSL-terminaler som skall ha en korsad kabel mellan dator och terminal.

 

==Coleburn==

 

--------------------

”It takes a lot of knowledge to

really mess something up!”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey! Men mellan trafikledare och trafikledare. Alltså Modem router osv ska man ha rak då oxå? Vad är en patchkabel då?

 

 

Full fart go cart!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kör med en rakkopplad kabel.

På fackspråk är en patchkabel en nätverkskabel :)

 

/Matte

 

[inlägget ändrat 2002-12-18 14:34:16 av Hyperboy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En patch-kabel är en nätverkskabel med kontakter i båda ändarna.

 

Sedan finns det nätverkskabel för installation, dvs utan kontakter, som man då kopplar fast till vägguttag.

 

Samma slags kabel, bara olika saker fast i ändarna ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Samma slags kabel, bara olika saker fast i ändarna ;)"

Bara för att märka ord , måste jag tillägga att det finns olika kablar för olika andamål, om man pratar 100 mb kablage finns det i huvudsak tre modeller om man bortser från om de är jordade eller inte. Det finns en sk, kallad matt kabel och den är en fler kardelig (flera trådar per ledare), för att den ska klara böjningar och slitage som blir på en kabel som inte är fastmonterad, dessutom är den platt så att den lätt gömms under mattan. Den andra kabeln har ungefär samma beskaffenheter men denna kabel är rund och trådarna tvinnade parvis (Twisted Pair).

Den sista typen är enkardelig(en tråd i varje ledare)och endast lämplig för fast montering till jack. Vid upprepade böjningar kommer denna kabel att gå av.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...