Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hemnätverk vs internetuppkoppling


MickeBlomstermåla

Rekommendera Poster

MickeBlomstermåla

Hej

Jag har ett litet nätverk hemma bestående av 3-4 datorer kopplade till en hubb. Alla datorer kan nå de andra i nätverket och har läs och skrivrättigheter. Fram tills nu har jag använt modemuppkoppling från respektive dator när jag jag velat surfa. Jag har då bara kunnat vara uppkopplad med en dator i taget. NU ska jag skaffa ADSL och har en del frågor. Jag vill kunna surfa från flera datorer samtidigt. Hur funkar det säkerhetsmässigt? Jag tänker mig att använda zonealarm eller nåt liknande. Hur ska jag konfigurera för att inte alla datorerna i nätverkat ska vara vidöppna när jag surfar? Jag har ju tex internetbanken på en dator medans ungarna har icq på en annan och hustrun sin mail på en tredje. Vad ska man tänka på när man delar ut rättigheter mellan datorerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första så klarar du dig inte längre med enbart hubben. De flesta ADSL-leverantörer ger dig bara en IP-address, så det blir till att skaffa en router. Det finns ju routrar med inbyggda brandväggar. Alternativt får du slänga in ytteligare ett nätverkskort i någon av datorerna och använda den som router för internetdelning.

Ett litet tips är att söka på internetdelning här på E-forum, det har skrivits spaltkilometer om det tidigare.

 

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...