Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Apple förlorar hemmamactch


hawaii

Rekommendera Poster

Finns macar i flera olika prisklasser.

Billigaste iBooken kostar 9995kr +moms.

 

Och din far borde lämna in sin dator på service. Är ju något fel på den, det borde ni inse.

 

 

Och så enkelt att MacOS bara är en BSD-klon är det inte..

 

[inlägget ändrat 2003-01-05 01:14:57 av Macuser]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Bengt Skyllkvist

MAC eller PC är en religionsfråga, att byta från

det ena till det andra betraktas som ett svek.

 

När det gäller prestandatester har det alltid varit så att om en konkurrent upptäcker att motparten har ett program som är ett "flaggskepp" fixar man oftast detta genom att i nästa processorgeneration skapa några specialfunktioner hos processorn som prioriterar just dessa operationer.

Smart men å andra sidan om en desktopmaskin tar 0,2 sek eller 0,9 sek för en operation spelar bara roll i benchmarks.

Tittar man över en vecka kanske ombootningarna av PC:n gör att Mac:en har gjort betydligt mer jobb.

 

och MacOS X är baserat på BSD om NT är Unix baserat är det en synnerligen taskig implementation.

 

Skillnaden är relevant när man börjar kolla transaktionssystem, simuleringssystem osv. här finns det anledning. Men också här "skräddarsyr" processortillverkare sina chip efter testerna.

 

Själv fördrar jag Solaris på SunBlade, boota om vartannat år, uppgradera under drift osv.

( Men inga spel på burken )

 

/Bengt

 

---- ofcourse it works, it' UNIX ----

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"vanligt folk" har knappast användning för dubbla 1,25 ghz. Ordbehandlig, surfa, epost, musik, enklare videoredigering kräver inte så mycket kraft.

 

Nä, med Geforce 4 mx och 32 mb i ram så blir det ganska svårt att utnyttja någon processorer bra...

Å andra sidan är väl det bra med tanke på hur ljudnivån är redan nu...

 

visst kan man se det som en religionsfråga, men så borde det inte vara...

 

Tittar man över en vecka kanske ombootningarna av PC:n gör att Mac:en har gjort betydligt mer jobb.

 

ombootningar?

 

ok för att jag precis har uppgraderat och därför startat om datorn ett par ggr nu (drivrutiner och hårdvara) - men i normala fall så är det väldigt sällan som jag behöver starta om..

 

windows hänger sig av en anledning - är drivrutinerna bra så flyter det på utan hängningar tills nästa gång man uppgraderar (förutsatt att hårdvaran e ok)

 

Jag kan sträcka mig så långt att jag tror att det är möjligt med ett macintosh operativsystem - även om jag aldrig sett ett som är så stabilt..

 

Själv fördrar jag Solaris på SunBlade, boota om vartannat år, uppgradera under drift osv.

( Men inga spel på burken )

 

Jo, det låter trevligt, men varför boota om den vartannat år? Låter onödigt

Inte för att jag personligen har ett större behov utav att kunna uppgradera under drift, främst för servrar tycker jag - och någon server till arbetsstation har jag inte.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjaa, ämnet är ju datorkrig men jag känner mig för gammal och lite "been there done that" sedan Amiga / Atari tiden eller Spectrum / Commodore för att svära och jämföra hastigheter ... Jag har använt windows i olika former i tio år och tycker det blivit ganska ok på senare tid. Iallafall på jobbet. Sedan i Januari har jag en iBook med OS X 10.2.4 hemma och det *är* precis så löjligt bra som folk säger. Det *är* ett lysande GUI och det *är* fantastiskt stabilt. Till denna har jag en liten iPod och tillsammans är de makalösa. Jag ska inte säga att iBooken är världens snabbaste men den går att lita på. Inga systemkrascher (det går säkert att provocera fram men jag har inte fått någon), inga konstiga frysningar av systemet, inga konstiga tapp av nätverkskopplingar... kort sagt: makalöst bra. Och det säger jag som Mr Windows på jobbet :) Nästan läskigt hur snabbt det kan vända.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i ett tidigare inlägg har Apple en fördel genom att ha kontroll över hela kedjan från H/W till applikation. På så vis kan man få högre stabilitet istället för att släppa in andra aktörer vars kod ska samexistera med H/W och OS.

 

Tyvärr är också det Apple's stora misstag och därför tror jag Apple är dömda till att vara nischleverantör för liten med trogen kundgrupp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i ett tidigare inlägg har Apple en fördel genom att ha kontroll över hela kedjan från H/W till applikation. På så vis kan man få högre stabilitet istället för att släppa in andra aktörer vars kod ska samexistera med H/W och OS.

 

Jag hade godkänt argumentet, om:

MACarna var kända för att vara stabila. Personliga erfarenheter säger raka motsatsen, fasst jag antar att så inte är fallet - utan att de som jobbar vid en mac vet vad det beor på och kan fixa det (precis som med PC).

 

Eller om PCn var instabil. Om man inte kör win9x eller tidigare OS och inte har skräpiga drivrutiner så är det bra sällan som man ser en PC krascha. Detta med hårdvara från vilken leverantör som helst. Vilket jag själv tycker är ganska imponerande, men det är ju rätt så hårda standarder...

 

Tjoff

 

[inlägget ändrat 2003-03-10 22:18:21 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...