Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att dela med sig i Win XP?


dilwale80

Rekommendera Poster

Jag har 2 datorer med Windows XP Pro på båda och båda är uppkopplade mot internet (bredband) via en hub. Jag vill kunna komma åt en utdelad HD eller en mapp på på den ena datorn via den andra och det ÄR här problemet uppstår. Jag har gått in på egenskaper för nätverk och valt att installera ett litet hem-nätverk på båda datorerna med samma workgroup och då kom jag nån vart trodde jag eftersom jag kunde äntligen kunde se den andra datorn men när jag skulle gå in i den så kom det upp ett felmedelande om att "den andra datorn inte är tillgänglig och att jag kanshe inte har behörighet för att använda denna nätverks tillgång sen står det att jag ska kontakta administratören av denna server för att ta reda på om jag har behörighet". Bda datorerna är uppkopplade mot internet! Jag förstår inte vem administratören är?? om de jag så har jag inte lagt nån kod så att man inte kan komma åt den andra datorn. Vad gör jag för fel?? Kan man göra på nåt annat sätt?? Är det någon som har haft liknade problem?? Snälla hjälp mig.....

 

Jag har en fråga till om man delar ut t.ex en mapp kan man då lösenords skydda den?? det kunde man i Win 98!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Inte säker men kan det vara så att gästkontot måste vara aktiverat kanske?

det är det inte som standard i XP

 

Kolla om gästkontot är aktiverat (i kontrollpanelen) och se om det funkar..

 

Kolla nätverksegenskaper med och se till att File And Printer Sharing är installerat (det bör det vara om du kört guiden för hemnätverk, men kolla iaf)

 

AAntar att båda datorerna får en IP adress via din bredbandsuppkopling?

kan du pinga den andra datorn och få svar?

 

 

-------------------------

Illaluktande reklam....

http://nexxuz.jensite.com

-------------------------

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte dela ut en 'mapp' i WinXP UTAN att lösenordsskydda den i princip... alla resurser du delar ut måste ges läs och eller skrivrättigheter till ett eller flera användarkonton på datorn.

 

En väg 'runt' detta är att aktivera guestkontot som nexxuz skriver, och sedan ge guestkontot rätt att komma åt den utdelade resursen... men då kommer även hela internet åt den, vilket är stenkorkad imho ;)

 

Se till att skapa ett konto på båda datorerna som heter likadant, och helst har samma (starka) lösenord. När du sedan delar ut en resurs ger du detta konto tillgång till resursen, åså loggar du in som detta konto på den datorn som du vill använda för att ansluta till resursen.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Gästkontona på båda datorerna är aktiverade och funkar + att File and Printer Sharing är installerat på båda.

Båda datorerna får en IP adress via

bredbanduppkopplingen.

Men däremot så går det inte att pinga

någon av datorerna!!? vad kan det bero på nån som vet??

 

Jag har även norton antivirus 2002 på ena datorn men tror inte de den som orsakar nåt....hoppas inte det iallafall?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

har även testat att skapa ett konto på båda datorerna som heter likadant med samma lösenord på båda men kommer inge vart me det heller....

En fråga bara jag har nu 4 koton på min ena dator och 3 av dom är administartörer (guest undantaget) ska man bara ha ett konto som är administratör? För att om man inte är administratör så kan man inte installera vissa prog.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inaktivera gästkontona!

 

Se till att du kan pinga datorerna först och främst, förmodligen ligger ditt problem där - se Bernts inlägg, och tillse att ingen annan brandvägg är installerad. Posta dina TCP/IP-inställningar här så kan vi säkert se om det är något felkonfigurerat... (kör kommandot 'ipconfig' i en kommandoprompt på varje dator)

 

Vad har du för ISP? (internetleverantör) och använder du en bredbandsdelare eller kör du direkt med hubb/switch.

 

Har du utöver File&Printer Sharing installerat Client for Microsoft Networks? (kanske inte går att installera F&P utan den iofs ;)

 

Lyckas du inte lösa ovan kan du installera NVLINK/IPX-protokollet vid sidan av TCP/IP och köra fildelningen över detta, gå då vidare till nästa punkt.

 

Lyckas du inte ansluta till en resurs på en annan dator, tillse att när du delade ut exempelvis mappen på den andra datorn - att du även la till användarkontot under knappen för rättigheter samtidigt. Kör du dessutom NTFS som filsystem måste du även under fliken säkerhet lägga till de användare som du vill ska ha rätt att ansluta till resursen (iofs som standard 'alla').

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...