Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia ADSL halv duplex?


Anp

Rekommendera Poster

Jag upptäckte för ett tag sen att när jag tankade massa via FTP både upp och ner så kändes det precis som att uploadhastigheten sjönk markant när jag började tanka hem en stor fil. Eller om det var tvärtom kanske, minns inte riktigt.

 

Är det så att Telia ADSL 0.5 Mbps är den totala bandbredden på up/downstream, alltså halv duplex?

 

\\Anp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är lika mycket ned som upp, alltså 0,5 Mbit full duplex.

Men, om du laddar upp en fil måste du ju fortfarande ta emot data som säger "ok, paketet mottaget", så alltså ökar ju din nedladdning samtidigt.

 

Om jag inte är helt ute och cyklar... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo.. men Det var MARKANT skillnad minns jag.

Dök från 62 KB/s till 10-12 KB/s.

Men det kan ha berott på andra änden också. Tankade från/till samma ställe nämligen.

Får nog kolla det där igen..

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som är havl duplex är förmodligen mellan din dator och modemet, och 10mbit halvduplex bör ju räcka långt när telia adsl bara som max kan förbruka 0,5mbit*2.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobby_digital

En polare som kör comhem har samma fenomen. Tankar någon ifrån honom när han tankar ifrån mig så har han kanske 15kb/sec men om han stänger ner alla som tankar ifrån honom så ökar det direkt till 60-70kb/sec. Verkar vara ett telia fenomen då jag inte har samma sak fast via Bostream.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara ett telia fenomen då jag inte har samma sak fast via Bostream.

Intressant, jag har Bostream (xstream) och får samma katastrofala fenomen men min nedladdning rasar till ett normalt telefonmodem, medans de som laddar upp från inte märker någon hastighetsförändring.

 

Jag läste en gång någonstans vad det kunde bero på, nåt med ADSL ?, men kan inte hitta det igen.

 

/TN - 1700...

 

[inlägget ändrat 2002-12-17 15:23:41 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste någonstans om det här fenomenet som möjligen stämmer in på ditt problem(tror det var på en sajt för fildelningsprogrammet WinMX):

 

När du laddar ned en fil så skickas hela tiden ett litet paket tillbaks som talar om att du mottagit data. Det går bra så länge du inte har några uploads igång eller om de inte går för fullt. När din uploadkapacitet är full så har din maskin fullt sjå att hinna skicka iväg sina små "bekräftat!"-paket och din downloadhastighet krymper dramatiskt eftersom datorn du tankar från inte får klarsignal i tid. Lösningen skulle alltså vara att strypa uploadhastigheten något, t ex till sådär en 80%-90% av den totala.

 

Hmm... Var det begripligt?

 

 

/G-2-P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Var det begripligt?

Ja precis ungefär så ! ;) Fast det jag läste gällde DC.

 

Men, följdfråga, kan man då strypa detta själv i själva nätverksanslutningen på något sätt ?

 

/TN - hmmm, svarar lite hej vilt idag :)

 

[inlägget ändrat 2002-12-17 15:37:20 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste du nog strypa i respektive programvara som du använder annars stryper du ju all utåtgående trafik, även din egen. Det man vill är ju bara att reservera lite uploadhastighet åt sig själv.

 

Men jag är ingen expert så det kanske finns någon som har en mer generell lösning på detta?

 

/G-2-P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som en någorlunda rimlig förklaring.

Men borde inte det omvända gälla också då?

Dvs, att när jag tankar hem för fulla muggar, och någon börjar tanka från mig, så får dennes bekräftat-paket svårt att nå mig, och därmed sänks hans download, dvs min upload?

 

(Hur många hängde med? ;)

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobby_digital

http://www.speedguide.net/ är en kanonsida där man kan analysera sin dator (tcp-ip analyzer)om den är optimerad för bredbandsuppkoppling. Sen finns tweaks att hämta hem både för XP o w2k. Har gjort det själv o det funkar fint! Bara ett litet tips :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MTU ?

Jag fattar ingenting !

Jag har mätt och mätt jag ska kunna sätta MTU till 1500, men hur jag än försöker så blir det när jag testar

http://www.speedguide.net/ TCP/IP Analyzer

MTU = 1442

MTU is not fully optimized for broadband. Consider increasing your MTU to 1500 for better throughput.

Varför går det inte att ändra ?

Jag har kört DrTCP och speedguides program.

WinXPpro, Bostream via Router DI-804

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mätt och mätt jag ska kunna sätta MTU till 1500, men hur jag än försöker så blir det när jag testar

Samma här, mycket irriterande !

 

Win XP home och Telia ADSL

 

Någon som vet varför ?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobby_digital

Kan tyvärr inte köra TCP/Ip från jobbet då brandväggen är ivägen. Men vad står MTU för? Hoppas att siten var till hjälp för någon. God Jul :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjaaa detta ungefär:

Maximum Transmission Unit. MTU är den största mängd data som kan skickas som ett fysiskt paket över nätverket. Det största praktiska värdet på MTU är 1500, och MTU bör också vara satt till 1500 om du har bredband. Har du modem bör dock MTU ligga på 576, då detta är det värde som ger maximal prestanda.

 

/Matte

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp jag fick det när jag testade.

 

Bara gröna fina siffror där.

 

WinXP Pro, och Telias ADSL.

 

[KOM PÅ]

Fast jag går genom en win2000 burk som är uppställd som router så det kanske är den som fixar till de fina siffrorna :(

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade med Win98, same shit.

 

Kopplade upp WinXP direkt, tog bort DI-804'an, och voila grönt överallt!!

 

Ny fråga poppar upp: Varför ?

Klarar inte DI-804 MTU på 1500 ?

Finns det någon gateway/router för 'hemmabruk' som gör det ? Vad ska man titta på för specifikation ?

 

Hjälp.....please....

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...