Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Inaktiv

stefan

Recommended Posts

Jag vill att om en besökare på min hemsida varit inaktiv i säg 5 minuter, ska automatisk komma till förstasidan, är det någon som vet hur man ska göra?

Det går också bra att sidan stängs efter en viss tid av inaktivitet...

Tror du får använda dig av sessions i ASP. I vanligt html blir det nog svårt. Är inte hemma på javascript med det är säkert möjligt även i det språket

Hur menar du "inaktiv" - räknas rulla med scrolllisten som aktivitet, eller endast inladdning av nya sidor?

För i det senare fallet är det juh bara att sätta en meta refresh-tag på alla sidor som pekar till förstasidan och laddar in den efter 5 minuter. Ultraenkelt :) (och störigt oftast)

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

Om det är som Weyland skriver får man akta sig att ha för långa texter eftersom man blir ivägskickad x antal sekunder efter att man laddat sidan. För om man har långa texter riskerar man att skicka besökarna vidare även om de inte hunnit läsa klart. Och vad menar trådskaparen med inaktiv?? Jag tolkar det som när man inte gjort något på 5 minuter och inte som 5 minuter efter att man öppnat sidan

Tjena!

Oavsett definitionen av inaktiv måste man nog förutsätta att läsning inte defineras som en aktiv handling (av teknisk/fyskiska skäl), och det kan ju, som du antyder, få trista konsekvenser i praktiken......

/ Johan

det går inte att göra i asp eftersom det skall ske då klienten _inte_ skickar någon request på servern, och eftersom asp är helt server-side så går inte det, naturligtvis.

i client-side javascript dock, går det jättebra.

/tomas jogin

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...