Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Subwoofer...delning...

Eminos

Recommended Posts

Hej!

Jo, det är så här att jag har upptäckt att ljud som kommer ut från min Subwoofer, som är kopplad till datorn, inte tas från Sub-kanalen från ljudkortet (SB Live) utan de ljupa tonerna tas från fronthögtalarna...

Det tycker jag är lite störigt, så jag tänkte öppna Baslådan och koppla om, och inte bara koppla om utan sätta en brytare där jag kan välja om jag vill att Sub-ingången ska vara "front-mix" eller "riktig-sub-kanal"...

Är det någon som har någon erfarenhet av liknande situationer? Får jag bättre ljud i min musik sen när jag kan välja exakt vilka tonhöjder som ska gå till Subwoofern i drivrutinera? Tips?

Högtalarna heter DTT2200...

Tacksam för tips...

/Eminos

[inlägget ändrat 2002-12-16 21:05:26 av Eminos]

Tips

Bygg inte om.

Svårt att göra bättre troligen.

Att man valt denna lösning har säkert sina skäl och behöver inte alls vara dålig.

Nää, visst funkar allt som det ska nu, inget fel på det...men, det är väl alltid bättre att själv kunna göra valen, lr? (angående delningsfrekvens och liknande)

Det kanske var enkalre/billiagre för Creative att göra på detta viset?

Men jag håller med om att det kan vara jäkligt knepigt att få det som jag vill ha det...;)

/Eminos

/Eminos

Har du följande

tagit från cratives sida.

Triple Stereo Line-In Audio Cable - 6.5ft/2m

Dvs har du denna kontakttyp mellan ljudkort och högtalare.

3*3,5 mm kontakter..

[inlägget ändrat 2002-12-16 21:59:31 av Axel G]

Då borde signalerna vara fördelade på detta sätt

(gissar då jag inte har samma högtalare, kort, jämför med mitt Audigys + högtalre)

Kabel 1 höger och vänster fram

Kabel 2 höger och vänster bak

Kabel 3 mittkanal och sub. Du har TVÅ signaler i denna kabel med, mitt kanal och sub.

Dvs det är redan delat singelmässigt och elektriskt

Hur kablarna sedan rent fysiskt är dragna saknar betydelse.

Stämmer detta ?

Jag fortsätter här, i rätt tråd...;P

Ja det är precis så det är...

Jag har i kX-drivisarna ett testprogram där man kan testa högtalare för högtalare...Testar jag bara Suben så funkar det bra, med med alla andra kanaler så spelar, förrutom rätt högtalare, även Suben de ljupa ljuden...så från alla kanaler så mixas de ljupa tonerna till Suben...lite störigt tycker jag...känns som jag inte har nån kontroll riktigt vad som händer...

/Eminos

Din andra fråga

Får jag bättre ljud i min musik sen när jag kan välja exakt vilka tonhöjder som ska gå till Subwoofern i drivrutinerna?

Smaksak. Men, om du vill ha bättre ljud satsa på en sub, lite dyrare, typ för 2000 kr eller mera samt ett par högtalare, lite större en multimedia för 1000 kr samt en stärkare till dessa 1000 kr till ... inte billigt, men det ger bra ljud.

Dom du har har som de flesta multimedia högtalare lite för mycket kompromisser för att man ska kunna dela mellan sub och stateliter på ett bra sätt, bör ligga under 120 hz ca. Helst under 80 hz i delning.

Varför? Tja vid frekvenser under 250 -300 hz så hör du inte varifrån ljudet kommer.

Om du då delar vid 150 hz med ett 12 db filter. Så ligger signalen 18 db under full nivå vid 300 hz

(så här räknas det .Delnings frekvensen är där signalen tappat 6 db från full nivå. Sedan är filtret på 12 db, den ”tappar” 12 db per oktav i nivå med ett std filter. dvs 6 +12 =18 vid dubbla delnings frekvensen) 30 db under full nivå vid 600.

Dvs din sub är inte tyst vid 300 eller högre utan det finns ett svag ljud vid så höga frekvenser så du hör den (vart) iaf om du delar för högt.

Ok, jag är inte alls insatt i detta som du är ser jag...:)

Jag har en annan anläggning som jag spelar musik på annars, om jag vill att det ska låta riktigt bra, men jag vill ju gärna få ut så mycket så möjligt av mina "dator-högtalare" oxå, UTAN o satsa pengar på ny utrustning...för det kan man ju alltid...;)

Jag kan inte så mycket om frekvenser och VAR man ska dela, men jag tycker att Suben spelar lite för höga frekvenser som det är nu, lr kanske för låga?, det kan börja bullra i den ibland, skulle gärna vilja experimentera lite med delningsfrekvernser o sånt...

/Eminos

Beror troligen på flera saker.

1 Du spelar för högt. Dvs högre än vad suben orkar utan att börja låta illa.

Vilket sker när den ej längre ger linjära slag.

Detta hörs på det sätt som du beskriver. (max lin slag på en högtalare är talspolens höjd minus pol -plattans tjocklek brukar kallas lin max typiskt på denna typ av högtalare + - 3 mm) Max slag kan dock vara det dubbla eller mera.

Spelar du högre än denna maxnivå, (lin-max) som är mycket lägre än den max nivå som blir när du ”drar på” (max slag, volym) så får du dist. Och då hör du subben….

2 För hög delning

Delnings frekvensen kan du väl ställa med hjälp av kortet?? Går bra med Audigys kontroller.

3 ”Dåliga” filter.

Vad göra? Ställ subben mot en vägg (golv vägg) eller ännu bättre i ett hörn,

Detta ökar nivån från suben, sänk sedan basen lite, och testa med att lägga något över suben. Kudde, tjockfilt, täcke osv. Du kan använda ganska tjockt materiel utan att dämpa basen. Det måste dock vara poröst.

De djupa tonerna går igenom, medans de höga dämpas, prova med olika saker.

Lite fusk iof, men det brukar fungera bra .iaf.

Har min sub i ett hörn under skrivbordet, bakom en ljuddämpande platta.

Detta dämpar inte basen, men däremot de höga tonerna från suben som finns som jag ej vill höra från denna.

Mera, testa att ställa satelliterna mot en vägg, Hörnet skrivbordet, väggen? Ger lite hjälp i basen, kan dock ge andra fel i ljudet.

Lite om stateliter

De små högtalare du använder har en given brist, de ger för lite bas. Eller mera korrekt går ej nog långt ner i frekvens. De är för små.

Problemet med denna typ av system är att det går inte att dela lågt nog för att få bra delning, delar du för lågt, kommer dina satelliter kanske att låta illa då de provar att spela bas som de inte kan…Delar du högre så låter suben inte bra…. Så det är bara att prova sig fram.

Den ”mod man kan tänka sig är att INTE dela satelliterna alls utan låta dessa spela hela registret, kan fungera.

Detta kan gå att åstadkomma om du väljer inställningen för fyra högtalare på ljud kortet.

Kortet tror då att du bara har fyra högtalare.

Dvs det spelar hela registret på satelliterna. Frågan är då får du signal till suben? Vet ej. Du får testa.

Den femte högtalaren mitt fram får du helt enkelt skippa med denna koppling…

Denna koppling kan fungera mycket bra på en del system.

Delnings frekvensen kan du väl ställa med hjälp av kortet??

Nej, det går ej, eftersom allt sitter i hårdvaran, delningsfiltret sitter i subben...det är det jag vill ändra på...

Frågan är då får du signal till suben?

Självklart får jag det, eftersom den tar signalen från de andra kanalerna inte den "riktigta" sub-kanalen från ljudkortet...

Kortet tror då att du bara har fyra högtalare.

Jo, jag kan ställa in det i drivrutinerna, och då får jag hela registret på sateliterna som du säger...basen spelar dock likadant som förr, tar alltså signalen från sateliterna...

Det ända jag inte har kollat är om sub-utgången på ljudkortet spelar "rätt" ljud...det ska jag kolla idag, när jag kommer hem...

/Eminos

Lite kort bara.

1

Delnings frekvensen kan du väl ställa med hjälp av kortet??

---------

Nej, det går ej, eftersom allt sitter i hårdvaran, delningsfiltret sitter i subben...det är det jag vill ändra på...

--------

Oki. Då är det annorlunda mot mitt kort. Där går delningen att ställa direkt med kortet. Finns fö inget som säger att det inte finns fler filter i signalkedjan.

Du kan ha delning både på kortet och i suben, systemet. Men det är ingen fördel.

Du skulle då med mitt kort kunna ställa delningen med kortet (är det bara frågan om drivrutiner tro?) men denna inställning skulle ”störas” av de filter som finns i högtalarsystemet.

2

Frågan är då får du signal till suben?

--

Självklart får jag det, eftersom den tar signalen från de andra kanalerna inte den "riktigta" sub-kanalen från ljudkortet...

---

Det är detta som är frågan, får du med denna koppling en sub kanal från kortet. Alltså får signal till suben, från kortet, om du ställer in den som ett fyra högtalarsystem? Inte som du har nu 5.1 system.

Och då menar jag att du ska ta signalen med hjälp av den tredje kabeln från ljudkortet till suben. Dock utan att koppla in den femte sateliten.

Dvs i praktiken ett 4 + 1 system (fyra full register + sub)

Jo, jag kan ställa in det i drivrutinerna, och då får jag hela registret på sateliterna som du säger...basen spelar dock likadant som förr, tar alltså signalen från sateliterna...

Det ända jag inte har kollat är om sub-utgången på ljudkortet spelar "rätt" ljud...det ska jag kolla idag, när jag kommer hem...

PS

humm Mye å göra och lite stress svar, från min sida, blev inte så bra svar.

Återkommer typ i morgon...

Ha det så gött

[inlägget ändrat 2002-12-17 13:09:56 av Axel G]

Ok, jag har kollat upp allt, och tom fixat allt som jag vill ha det, så här:

Jag började med att kolla om jag fick någon signal från Sub/Center kanalen på ljudkortet...ingen signal alls...

I kX-drivrutinerna har jag som val att "Routa headphones/hela-registret till Sub/Center kanalen"...i detta fallet får jag hela registret i sateliterna, vet dock inte hur det funkar...men så är det iaf...använder dock inte denna funktion...

Iaf, så har jag i drivrutinerna ett så kallat DSP, där jag kan ställa in exakt vad som ska gå till dom olika kanalerna, med delningsfilter och liknande, jag gjorde på följande vis...

Mixa ner "Wave ljudet" (stereo) till EN kanal (mono), som jag sedan delade och tog 210 Hz och neråt till Sub utgången på ljudkortet...så långt så fick jag MER basljud, men han tog ju fortfarande en del bas från sateliterna...

Sedan så frekvensdelade jag sateliterna, 210 Hz o uppåt, nu så fick jag inget basljud mixat från sateliterna (fanns inget o mixa helt enkelt...;), jag kunde välja att HELT ta bort basen om jag ville, och även kontrollera volymen på denna mjukvarumässigt...precis vad jag ville från början...

Har även provat att dela vid lite olika frekvenser och fann att som jag har det nu (210 Hz Delning) låter ungefär som det lät förrut, alltså, det är nog där som filtret i Subben delar ljudet...

Nu kan jag med hjälp av olika "settings", spara olika "configs" o ladda dessa snabbt vid behov...;)

/Eminos

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...