Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

val av grafikkort med TV ut. GF4MX = dålig?


Stefan

Rekommendera Poster

Min bror skall köpa nytt grafikkort och undrar följande:

 

Har en fråga om TV-out med grafikkort. Behöver inte 3D-prestanda speciellt mkt, utan vilket kort jag väljer beror helt på dess TV-ut-kvalitet. Ska använda det till att visa desktop, visa bildspel samt att spela upp filmer via mediaspelaren med. Får kosta max 1000:-

 

Funderade därför på GeForce 4 MX, men har läst här att det inte stöds av TvTool samt att TV-kretsen är budget.

 

Detta gör mig fundersam då jag har hört från många personliga bekanta att de medföljande programmen för det mesta är väldigt dåliga och ger dålig bild, TvTool är ett måste.

 

Så de jag funderar på nu är:

 

- GeForce 4 MX

Trots att det inte fungerar med TvTool. Ngn som vet om det medföljande programmet är bra??? Och bildkvalitet?

 

- GeForce 3 (Pro?)

En generation äldre, men inte budgetkretsar ialla fall. Stöds av TvTool. Bättre TV-out än GeForce 4 MX??

 

- Radeon9000

Ingen aning om detta kort, ska vara bra på tv-out har jag hört. Men tror inte det stöds av TVTool. De medföljande programmen, är de kompetenta? Är ju väldigt viktigt? Och bildkvalitet, ngn med erfarenhet?

 

 

Så har ni några råd till mig, eller fakta/erfarenheter om medföljande program till 4mx eller radeon?

 

//Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- GeForce 4 MX

Trots att det inte fungerar med TvTool. Ngn som vet om det medföljande programmet är bra??? Och bildkvalitet?

Jag har ett Ti4400 och ett MX440.

Jag kan bara säga att Ti är överlägset, men om du använder de nya drivrutinerna (40.x) till MX-kortet kan du kontrollera utbilden ganska bra faktiskt. Det duger gott för film...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sapphire Radeon har i de tester jag sett (CHIP 12/2002) och PC-Magazine 12/2002 haft bäst bildkvalite. Ja allt är relativt.. av 6 testade GF4 Ti4200 och 4 testade Radeon 9000 Pro i Pc_magazin kom 3 radeon kort bland de 5 med bäst bildkvalite och 4 GF kort av 6 bland de 5 med sämst bildkvalite.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satsa på Radeon 9000 el. 8500LE, kostar runt 1200:- i bulk det är mycket bättre tvout än på GF4.

Jag har ett Radeon 8500LE och ett GF 4TI 4200 och jag säger GF4 har inte en chans vad det gäller tvout.

Dessutom behövs det inget tvtool till det.

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det går, för det är en DVI-I-utgång - den är _både_ digital och analog... till den kan man ansluta antingen DVI-D eller VGA (med mek. adapter) ;)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha, för jag har kört med ett ATI-kort en gång och då var det typ en "grensladd" från den vanliga utgången, till två skärmar, väldigt smidigt

 

P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Håller med Weyland. Radeon9000. Försök dock att köpa pro-version.. Den extra hundralappen är väl placerad!

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...