Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

mycket hjälp...


mmmm

Rekommendera Poster

Ojoj, nu ska ja vara så elak och ställa en fråga med ett långt svar.

Jag har gjort en enkel gästbok. när man läser i gästboken så ska där finnas en "svar" länk vid varje inlägg, där ska man kunna skriva ett svar som ska lägga sig ubnder det inlägget som man svarar på......hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har just lärt mig detta så jag hoppas jag kan förklara för dig.

 

I databasen har du nu typ

 

ID | Text | date

 

det du behöver är ett svar_id som kopierar id från det inlägget man svarar på.

 

ID | svar_ID | Text

1___null_____hej

2___null_____hej2

3___null_____hej3

4___2_______svar 1 på hej 2

5___2_______svar 2 på hej 2

 

sedan sorterar du bara efter ID, svar_ID och Date lycka till

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Ojoj, nu ska jag vara elak och be dig berätta lite mer om din gästbok.

Hur ser tabelle(n/rna) ut?

För att kunna relatera inlägg till varandra behöver du i databas-tabellerna ha en kolumn som relaterar till ett annat inlägg (antagligen har du ett inläggID som är en integer, och då behöver du ett svarPåInläggID som relaterar till ett inläggID)

Att lägga in ett inlägg som svar på ett annat inlägg är inte särskilt komplicerat, det är bara att du i länken "svara på" skickar med inläggID från det inlägg man svarar på, sparar det som ett gömt fält i formuläret där man skriver sitt svar, och sedan sparar det i databastabellen.

Däremot är det lite mer komplext att beskriva hur man på ett någorlunda optimalt sätt presenterar inläggen. För att kunna ge ens ett försök till svar måste vi veta vilken databasmotor du använder. Använder du Access måste du göra det mesta av jobbet i ASP-koden. Använder du SQL Server är det mer optimalt att låta en rekursiv stored procedure plocka fram inläggen i "rätt" ordning.

 

--

En röst talade till mig och sade:

”Le och var glad, ty det kunde vara värre”.

Så jag log, och jag var glad.

Och det blev värre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...