Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VPN mellan två dynamiska ip-adresser?


Weyland

Rekommendera Poster

Tja, någon sa att jag inte var med i 10-i-topp-utdelade-listan, så jag får väl börja skriva lite fler frågor så jag kan dela ut en massa poäng oxå ;p

 

Börjar med denna fundering:

Går det att upprätta en tunnel över internet via två adsl-anslutningar som båda använder sig av dynamiska ip-adresser? (exempelvis Telia ADSL Företag, 1mbit) Eftersom Telia lägger på runt 2000kr/månad bara för en fast ip-adress som tillval vore det synnerligen tufft om man slapp detta krav ;)

 

Eventuella förutsättningar är väl att det finns en extern (D)DNS-server förstås. Men hur fungerar Telias ADSL när det gäller adressbyten? Frågan är hur ofta det sker, om man har en uppkoppling som ständigt ligger uppe... och vad händer om ett byte sker medans tunneln är upprättad. Finns det programvara och/eller hårdvara som kan fixa detta? 100% driftsäkerhet är inte ett krav, men ett par korta avbrott om dagen pga adressbyte är lite väl störigt... 3-4 klienter plus en skrivare (som ofta matas ifrån HK) på varje lokalkontor.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dyndns är ju svaret, se till att du ställer klientprogrammet till att uppdatera adressen var 10:e minut så bör du vara på säkra sidan..

 

Byte under gång tror jag inte du behöver oroa dig för, och om det händer får du se till att ställa ner uppdateringsintervallet ytterligare.. Nån som testat att köra under minuten?

 

 

G

 

[inlägget ändrat 2002-12-16 15:16:37 av gondor lias]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en annan tanke kan ju vara att lägga en *.bat fil som releasar och renewar ip:t på schema kvälls/nattetid. På så vis "lurar" du telias servrar att du har uppdaterat din adress 1 gång varje dygn, vilket borde räcka för att låta bli att störa dig under dagtid.

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att svara på hur ofta Telia uppdaterar IP-adresserna är nog väldigt svårt att svara på.

Det beror väldigt mycket på vilket område man är i.

Jag har t.ex. aldrig fått en ny IP-adress om jag inte stängt av modemet under minst 3-4 h, eller då Telia har hållt på i sina system (dvs. linan varit nere).

Under ett och ett halvt år har jag haft 3 olika IPn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mao låter det inte som en orimlig lösning? Frågan är då om det kommer att kräva en datorbaserad router/vpn-pryttel eller om det går att lösa med en cisco pix eller liknande?

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket föredrar du?

 

Som jag ser det borde det helt och hållet vara en smaksak från din sida vilket du väljer. Båda alternativen tror jag ska fungera!

 

Är det inte trevligt när saker "bara" funkar :-)

 

G

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar definitivt en liten svart låda :) ...men hur får man en sådan att haja till när adressen byts, antar det måste vara en supportad funktion i så fall - skriva komplexa, cron'ade script till en 'svart låda' verkar klurigt nämligen.

 

Jag kanske söker efter en teknisk term egentligen - om det finns någon för fenomenet VPN mellan två dynamiska adresser?

 

--

.Wey - som börjar undrar om det inte blir till att gräva ner sig i freeswan eller nå't trots allt...

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bygga en VPN-tunnel mellan två dynamiska IP är inget jag kan rekomendera. I de brandväggar jag har sett, ska man lägga in remote-IP i båda brandväggarna, så att de kan bygga ett koppel (LAN-to-LAN eller Burk-till-Burk).

 

Väljer man den andra varianten (Dial-ip-VPN eller Klient-till-Burk) så kan ena sidan ha dynamisk IP, men den andra måste ha statisk.

 

Problemet är få respektive brandvägg att få reda på när den andra bytat IP-adress. Jag har ingen lösning på det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör dom juh i regel, och det verkar finnas rätt mycket material online om hur man får det att fungera med två dynamiska noder... dock inte tillräckligt in-depth för mig, vad jag hittat hittills - och ingenstans nämns vad som händer vid ett adressbyte under tiden som uppkopplingen är 'uppe'... eller om det normalt inte händer osv... kanske drar ihop sig till att helt enkelt dra in adsl å testa.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...