Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
lillen_009

Förkortningar

Rekommendera Poster

lillen_009

Hur ska man egentligen förkorta ord som 'till exempel'. Jag har lärt mig att man ska använda så lite punkter som möjligt så så ska det alltså bli t ex Men man ster alltid andra sätt som t.ex tex t.ex. osv

Det vore ju bra om man skrev någorlunda liknande. Även journalister skriver på olika sätt, men HUR ska man egentligen skriva. Samma problem gäller många andra förkortningar (m h a, m a o, o dyl, m m,)

Och ska man skriva det med mellanrum eller skriva ihop alla bokstäverna??

[inlägget ändrat 2002-12-16 11:10:08 av lillen_009]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
brorsan

Jag lärde mig i skolan att man ska sätta en punkt där varje ord förkortas. Så i fallet till exempel så blir det ju t.ex.

Annat exempel: med andra ord blir m.a.o.

/brorsan

http://www.brorsan.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
.Morpheus
Jag lärde mig i skolan att man ska sätta en punkt där varje ord förkortas.

Det är en naturlig färändring i det svenska språket att justera förkortningar mm. De flesta förkortningar skrivs idag utan . (punkter). T ex mao osv. Jag har för mig att om du rättstavar i t ex Word så skriver den UTAN punkter.

.Morph

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cariad

Väldigt bra tips finns hos Tidningarnas Telegrambyrå:

http://www.tt.se/ttsprak/

Dessa regler används av TTs journalister, så folk är vana vid att läsa texter enligt dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cloudberry

Det finns flera sorters förkortningar, till exempel tillhör de traditionella förkortningarna. Enligt svenska skrivregler (svenska språknämnden, 2000)ska till exempel förkortas som: t.ex. MEN, de förordar att man skriver ut hela uttrycket, och använder förkortningar sparsamt. Man ska, till exempel, inte använda förkortningar i löpande text, och absolut INTE i uppsatser, essäer och dylikt.

----------

Ipsa scientia potestas est

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...