Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förkortningar


lillen_009

Rekommendera Poster

Hur ska man egentligen förkorta ord som 'till exempel'. Jag har lärt mig att man ska använda så lite punkter som möjligt så så ska det alltså bli t ex Men man ster alltid andra sätt som t.ex tex t.ex. osv

 

Det vore ju bra om man skrev någorlunda liknande. Även journalister skriver på olika sätt, men HUR ska man egentligen skriva. Samma problem gäller många andra förkortningar (m h a, m a o, o dyl, m m,)

Och ska man skriva det med mellanrum eller skriva ihop alla bokstäverna??

 

[inlägget ändrat 2002-12-16 11:10:08 av lillen_009]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lärde mig i skolan att man ska sätta en punkt där varje ord förkortas.

 

Det är en naturlig färändring i det svenska språket att justera förkortningar mm. De flesta förkortningar skrivs idag utan . (punkter). T ex mao osv. Jag har för mig att om du rättstavar i t ex Word så skriver den UTAN punkter.

 

.Morph

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera sorters förkortningar, till exempel tillhör de traditionella förkortningarna. Enligt svenska skrivregler (svenska språknämnden, 2000)ska till exempel förkortas som: t.ex. MEN, de förordar att man skriver ut hela uttrycket, och använder förkortningar sparsamt. Man ska, till exempel, inte använda förkortningar i löpande text, och absolut INTE i uppsatser, essäer och dylikt.

 

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...