Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ny uppdatering...

Stefan Eklinder

Recommended Posts

Stefan Eklinder

För er som inte redan vet om det så har det kommit ut en ny säkerhetsuppdatering för Microsoft VM på MS Update. Det ska visst vara för något säkerhetshål i deras Javakörning under Windows.

Står lite om det där på:

http://www.64bits.se

Sedan undrar jag varför säkerhetsuppdateringen för den 7 mars 2002 alltid hänger kvar när jag går in på MS Update. Den säkerhetsuppdateringen har jag hämtat tidigare och har inte installerat om Windows sedan dess.

Blir det strul om man råkar hämtar dubbla uppdateringar?

Ganska störande att ha den där hela tiden. Andra hämtade uppdateringar finns inte kvar när jag väl hämtat dem. Installationerna har lyckats och så också för den uppdateringen den 7 mars 2002.

---

/Stefan Eklinder

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

Jonas Ridderstråle

[inlägget ändrat 2002-12-15 20:05:30 av Stefan Eklinder]

"Sedan undrar jag varför säkerhetsuppdateringen för den 7 mars 2002 alltid hänger kvar när jag går in på MS Update."

Stefan,

Du råkade inte skriva fel datum på säkerhetsuppdateringen?

Det finns nämligen en säkerhetsuppdatering från 4 mars 2002 om ett säkerhetsproblem i Microsoft Virtual Machine, MS02-13:

http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/security/bulletin/MS02-013.asp

Om jag tolkat rätt så gäller denna uppdatering bara Microsoft VM upp till "build" 3802.

Det kanske är så att du har nyare version?

I mitt ME så har jag version 3809 av Microsoft VM.

Om du inte vet hur du får fram versionsnumret, så öppna en MS-DOS-prompt och skriv JVIEW.

Om du nu har en senare version än 3802, tycker man ju att du inte skulle behöva se att säkerhetsuppdateringen finns att hämta.

Om du tittar i Visa tidigare installationer ser du något datum då du installerade?

[inlägget ändrat 2002-12-15 20:39:16 av Maratonmannen]

Nu sitter jag med w2k så därför ser nog WindowsUpdate sidan lite anorlunda ut för dig. Jag har ett val 'Anpassa Windows Update', där ser du en lista med de uppdateringar som rekommenderas. Jag har avmarkerat några som jag inte anser vara relevanta för mig. När jag nästa gång går in på Windows Update syns de inte i den andra bilden (efter att den sökt efter uppdateringar).

[inlägget ändrat 2002-12-15 21:13:10 av Erki]

Stefan Eklinder

Maratonmannen!

Du råkade inte skriva fel datum på säkerhetsuppdateringen?

Det finns nämligen en säkerhetsuppdatering från 4 mars 2002 om ett säkerhetsproblem i Microsoft Virtual Machine, MS02-13:

Nepp, jag har kollat det nu.

Om du tittar i Visa tidigare installationer ser du något datum då du installerade?

Den som hänger envist kvar är den 7 mars 2002. Den uppdateringen hämtade jag och installerade den 4 oktober 2002.

Säkerhetsuppdateringen som du nämner den 4 mars 2002 har jag också hämtat hem. Närmre bestämt den 22 maj 2002.

Där står Lyckades i vänsterspalten på alla jag nämnt här ovan.

Om du inte vet hur du får fram versionsnumret, så öppna en MS-DOS-prompt och skriv JVIEW.

Jag har version 3809 på min. Samma som du har i din ME. Uppdateringen angående säkerhetshålet i MS VM hämtade jag hem igår kväll (15 dec).

Sedan har jag uppgraderat datorn med ny hårdvara, hårddisk, moderkort med mera. Det gjorde jag för sex, sju månader sedan. Då drog jag hem alla viktiga uppdateringar som fanns från MS Update.

Då såg inte MS Update ut som den gör nu. Du minns säkert hur den gamla versionen såg ut.

Alla de ovannämnda har försvunnit utom den 7 mars 2002 uppdateringen. Den hänger fortfarande kvar under Viktiga uppdateringar.

---

/Stefan Eklinder

Jonas Ridderstråle

[inlägget ändrat 2002-12-16 15:57:55 av Stefan Eklinder]

Stefan Eklinder

Testade att dra hem den där uppdateringen 7 mars 2002 igen. På vinst eller förlust ;)

Nädå, något strul blev det inte.

Ändå har jag klart för mig att jag drog hem den sist. Trodde det skulle bli total kaos om man drar hem dubbla uppdateringar, men det här lyckades. Installationen efter omstart fungerade lyckosamt.

Nu är eländet väck från Viktiga uppdateringar :D

Tack annars för all hjälp!

---

/Stefan Eklinder

Jonas Ridderstråle

Vilken säkerhetsuppdatering var det, hade den något nr. eller bara datum?

Ser du den 2 gånger nu i Visa tidigare installationer?

Av de rekommenderade uppdateringarna, som man inte vill installera, kan man bocka av för att slippa se dem bland de rekommenderade. Tyvärr går det inte att göra likadant med de som finns bland Viktiga uppdateringar, för där finns också sådana jag inte vill ha. Bl.a. för systemåterställning (ME) och automatisk uppdatering.

"Installationen efter omstart fungerade lyckosamt."

Skönt!

/Max

[inlägget ändrat 2002-12-16 18:16:28 av Maratonmannen]

Stefan Eklinder

Maratonmannen!

Vilken säkerhetsuppdatering var det, hade den något nr. eller bara datum?

Den hade bara ett datum Säkerhetsuppdatering 7 mars 2002

stod det under Viktiga uppdateringar. Tydligen någon uppdatering som förhindrar andra att köra program på min dator.

Ser du den 2 gånger nu i Visa tidigare installationer?

Jepp, den finns där två gånger nu. Båda gångerna står det Lyckades till vänster.

Svettas när jag tänker på en eventuell ominstallation av Windows. Tänk att dra hem alla 26 uppdateringarna, eller hur många det var när jag räknade dem.

För att man blir väl tvungen att tanka hem rubbet?

---

/Stefan Eklinder

Jonas Ridderstråle

"För att man blir väl tvungen att tanka hem rubbet?"

Stefan,

Jag tror inte man behöver ta hem alla. Eller rättare sagt, om man tar hem den senaste säkerhetsuppdateringen så får man de tidigare på "köpet". Min erfarenhet är att den senaste innehåller alla tidigare säkerhetsuppdateringar.

Du kan ju ominstallera Windows för att testa :-)

/Max

Stefan Eklinder

Maratonmannen!

Du kan ju ominstallera Windows för att testa :-)

Hehe, nä, tror att jag kör till det rasar totalt. ;) Det går så smidigt nu att jag finner ingen akut anledning att installera om.

Min erfarenhet är att den senaste innehåller alla tidigare säkerhetsuppdateringar.

Låter ju kanon! :D

---

/Stefan Eklinder

Jonas Ridderstråle

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...