Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bara i startgroparna ännu...


Irix

Rekommendera Poster

Jag vill öppna en mySQL-databas med hjälp av denna rad (som återfinns på IDG:s webbskola/webbstudio): $open = mysql_connect("localhost", "användarnamn", "lösenord");

 

Jag har en lokal server installerad, men vad är det för användarnamn jag ska använda och vilket lösenord???

 

/Irix

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du först får göra är att lägga till en användare i mysqls användardatabas. Databasen heter mysql och du loggar in som "root" första gången. Tänk på att sätta ett lösenord så att ingen annan kan logga in som root.

 

 

*fluff*

============================

”The future is already here,

it’s just unevenly distributed”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar men jag är rädd för att jag inte hängde med riktigt…..

HUR lägger jag till en användare i mysqls användardatabas? Hur loggar jag in som root? Utgår jag från WinMySQLAdmin? Där finns ju en flik (my.ini.Setup) som innehåller) info om server, user och password samt annat som jag inte förstår just nu. Är det detta jag ska använda mig av?

 

Ett annat problem som jag fått: Varför gäller inte tangenttecknet längre när jag försöker skriva till exempel parantes- eller semikolontecken i prompten för mySQL.exe? Alla tecken verkar ha fått nya platser och semikolon lyckas jag inte hitta på någon tangent alls? Förklaring?

 

/Irix

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte själv använt WinmySQLadmin men dokumentationen på hur du skapar användare med mysql och mysqladmin (som du kan köra i ett dos-fönster) finns på mysql-hemsidan; http://www.mysql.com/doc/en/User_Account_Management.html

 

Anledningen till att alla tecken inte fungerar som de skall kan vara att tangentbordslayouten är engelsk, i så fall borde du hitta ':' och ';' på SHIFT+ä resp SHIFT+ö om jag inte tänker helt fel.

 

 

*fluff*

============================

”The future is already here,

it’s just unevenly distributed”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...