Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Storebror ser dig


hawaii

Rekommendera Poster

Palladium heter ett system som MS håller på att utveckla som ska stoppa piratkopiering, spam mm..som förmodligen kommer i framtida versioner av Windows.

 

De ska b.l.a kunna ta bort olagliga filer från användares datorer från internet. MP3-filer, divx mm.

 

Kontentan blir att din dator kommer att vara din övervakare.. vilket låter riktigt ruskigt. Dessutom så kan USA:s maktgalne president som inte verkar ha några gränser i sin jakt på terrorism stänga ner licenser för folk. Typ Saddam och andra som inte delar USA:s åsikter eller misstänks vara terrorister.

 

Hittade en FAQ om detta som jag postar här nedan.

 

http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/tcpa-faq.html

 

När detta kommer blir det linux för min del

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det kommer att slå igenom...för serriöst...vem har inte "olagliga" mp3or på datorn? + mycket, mycket mer...det kommer inte o funka...ingen kommer vilja ha detta på sin dator...

 

Det kommer säkert crack som hindrar detta från o köras i nya Windows versioner, redan innan själva Windows kommit ut på marknaden...det är jag nästan säker på...;)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det kommer att slå igenom...för serriöst...vem har inte "olagliga" mp3or på datorn? + mycket, mycket mer...det kommer inte o funka...ingen kommer vilja ha detta på sin dator...

Däremot kan det vara välkommet hos företag med klåfingriga användare som inte alltid nyttjar datorerna till vad de är tänkta.

 

Jag vet inte om jag instämmer i Palladiums syfte, men en liten nytta med verifierade och godkända program är iaf om det blir fler program som den där DivX-spelaren som tog bort Ad-aware utan att varsko användaren vid installation...

 

 

//Clas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Palladium kommer levereras med Longhorn som är kodnamnet på Windows nya OS.

Longhorn kommer även kräva att du kastar iväg din gamla dator och köper en helt ny.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skitsnack, det är är rena teorier, om inte påhitt och lögner.

 

Palladium ska inte enligt några officiella uppgifter radera några som helst filer. Punkt.

 

Palladium krävs för att visa/köra palladium-signerat material, och palladium kontrollerar vad för typ av åtkomst du har till dessa palladium-signerade filer. Punkt.

 

Allt annat är inofficiella uppgifter vilka endast har lösa antagelser till grund.

 

/tomas jogin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Om Palladium inte raderar nått så är det definitivt en NY produkt från MS. Alla som har satt i en ny hårddisk som c: och satt den gamla som d: brukar upptäcka att det inte går att sätta tillbaks den gamla disken som c: och starta datorn....

För övrigt gäller som vanligt när det gäller MS deras generella garanti bra formulerat på en brochyr för W95

"Denna trycksak är enbart avsedd som information och innebär inga som helst åtaganden från Microsofts sida..."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Du tar priset när det gäller naivitet.

 

Poängen är att tekniken som förespråkas gör det _möjligt_ att radera dina filer från fjärr, utan ditt uttryckliga medgivande.

Om du läser EULA:an till senaste patchen för Windows Media Player, så upptäcker du precis den taktiken där. Som användare ger du tillstånd till Microsoft att utan förvarning eller ditt uttryckliga medgivande radera filer eller program som Microsoft känner kan påverka DRM-tekniken. Man avser naturligtvis alla typer av in- och uppspelningsverktyg som inte använder DRM, samt alla emulatorer, cracks mm som kringgår DRM. Man kan tänka sig att lite andra filer som _skulle kunna_ på ett eller annat vis påverka DRM. Det är inte paranoia. När stämningarna haglar från Sony och Disney kommer det att rassla till på din hårddisk och ajöss med alla "tveksamma" filer. Du har ju gett ditt tillstånd.

 

Du kan ju stänga av Palladium-mjukvaran, men om du har TCPA-kompatibel hårdvara går det inte att stänga av den krets på moderkortet som hanterar just sådana frågor, i nästa generation är den dessutom integrerad i CPU:n, och då blir väl inte avstängning en option....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från punkt 4 andra stycket i FAQn :"The result is a PC booted into a known state with an approved combination of hardware and software (whose licences have not expired)."

Linux kanske inte är en godkänd programvara...

 

Vem vet M$ och Intel kanske bestämmer sig för att Linux inte borde starta längre.

 

Eller att ditt gamla grafik-kort inte är tillräckligt bra, du har inte ett från Intel.

 

Möjligheterna att missbruka detta är ju helt enorma.

 

Nästa dator jag köper blir en mac...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar rätt paranoid om du verkligen tror att MS och Intel skulle hitta på något sådant...

 

Som om MAC skulle vara en öppen och standardiserad arkitektur??????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är nog bara oroligt för att du har dåligt samvete. Ärligt talat: Kan du tala om för mig varför det är OK att stjäla någon annans musik men inte OK att stjäla någon annans chokladkaka i affären?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte olagligt att inneha mp3-filer och ladda ner filmer, musik och spel.

 

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror väl på vilka filmer, musik och spel du laddar ner. Det som t.ex. finns på MP3.COM är OK men om du tankar ner "Sagan om Ringen" från kompisens sajt är det naturligtiv ett brott mot upphovstätten.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

brottet ligger i spridandet. Inte innehavet eller att tillförskansa sig materialet.

 

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Bengt Skyllkvist

Bara en kommentar:

 

Borde inte nästa MS-version ha kodnamnet

Long-nose (tolkas fritt)

 

Alltfler "makthavare" börjar bli nervösa, speciellt de som sitter på ett monopol, MS, skivbolag, mfl

 

Fri information är rena döden för dessa så man kan förstå deras intresse.

 

/Bengt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Palladium har man anledning att oroa sig för. Jag skulle inte vilja ha en TCPA-dator.

 

Palladium-funktionalitet leder bara till att företagen kan tjäna stora pengar på användarna, men det är pengar de inte borde tjänat.

 

Jag vill verkligen inte ha sådana saker i maskinen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Läs mer om Palladium här:

 

http://www.microsoft.com/presspass/features/2002/jul02/0724palladiumwp.asp

 

Där kan man läsa att det handlar om säkerheten i datorerna. Programmen ska vara signerade på ett speciellt sätt för att garantera din dators säkerhet.

 

"Palladium" gives individuals and groups of users greater data security, personal privacy and system integrity.

 

Vad jag läst vidare i någon datortidning för ett tag sedan så kan man stänga av funktionen om man inte vill ha den.

 

Det kommer förstås att ta tid innan det här blir verklighet. Någon var inne på att Palladium ska radera olagligt material på datorn. I så fall lär väl inte programmet fungera när Palladium är aktivt.

 

Storebrorsmentaliteten hos MS är vi ju redan utsatta för som tvingas aktivera XP efter 30 dagar. MS suger även ut information från vad du har i datorn när du ska uppdatera ditt OS via deras sajt.

 

Spyware avslöjar var du surfar med mera. Allt för att ge dig riktad reklam i form av popup-rutor.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storebrorsmentaliteten hos MS är vi ju redan utsatta för som tvingas aktivera XP efter 30 dagar. MS suger även ut information från vad du har i datorn när du ska uppdatera ditt OS via deras sajt.

 

1) Vilka hade betalat om aktiveringen inte funnits..? Så vitt jag vet är MS inget Open Source företag och livnär sig än så länge på att kunden betalar, inte snattar.

 

2) Vilka bevis har du för att MS "suger ut information" som inte rör det OS du ska uppdatera? Det är väl annars självklart att information om vilka versioner du har måste kontrolleras innan en patch kan laddas ner. Windows Update är en toppentjänst och uttalanden som detta skrämmer folk helt i onödan. Ditt uttalande känns mer präglat av dina känslor mot MS än fakta.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christopher Bergren

Jag instämmer fullständigt med KOZ. Det får vara slut med skrämselpropagandan kring MS som bara resulterar i rädsla och osäkerhet hos ovana datoranvändare. Det känns som om MS får stå till svars för kapitalism i allmänhet inför alla småkommunister i samhället.

 

Om vi skulle basera hela mjukvaruindustrin på open-source och shareware så kommer utvecklingen stagnera totalt.

 

- Chris

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storebrorsmentaliteten hos MS är vi ju redan utsatta för som tvingas aktivera XP efter 30 dagar.

 

Hehe, många program måste aktiveras på ett eller annat sätt för att låsas mot en viss hårdvara - Microsoft är varken först eller värst, snarare är deras aktiveringsprocess otroligt enkel och bekväm.

 

Aktivering != Registrering btw...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi skulle basera hela mjukvaruindustrin på open-source och shareware så kommer utvecklingen stagnera totalt.

 

Nej där tror jag du har fel, faktiskt.

Det var så det fungerade förr, långt innan Microsoft kom in i bilden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Vilka hade betalat om aktiveringen inte funnits..? Så vitt jag vet är MS inget Open Source företag och livnär sig än så länge på att kunden betalar, inte snattar.

 

Ja, alla som har betalat nu hade nog betalat även om inte aktivering funnits. Skyddet blev ju väldigt snabbt knäckt, och visade sig därmed vara värdelöst.

MS förlorar inte mycket på att en del piratkopierar OS:et, däremot förlorar Open Source-rörelsen stort på det. Om det vore totalt omöjligt att piratkopiera windows så skulle väldigt många välja Linux istället för att punga upp 2-3000 kr eller vad nu XP kostar.

 

[inlägget ändrat 2003-05-27 12:04:16 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Så vad du säger är ett bra kopieringsskydd gynnar Linux?

 

Märkligt påstående. Man får lätt intryck av att du inte anser att Linux kan konkurrera på egen hand - trots gratis...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meh....du tolkar det juh medvetet fel då...

 

Det är väl uppenbart att folk hellre kör billigare alternativ "hemma", om en datorjävel man köpt nånstans levererades utan OS och man själv var tvungen att bestämma om man vill betala pengar för att få det tvivelaktiga nöjet att använda burken, eller att få någon att bränna en isos med en linuxdist på...vad kommer folk välja ?

 

det beror naturligtvis på vilken inställning dom har till datorn, men många fler skulle välja Linux/FreeBSD/BeOS/Med flera.

 

Så är det bara..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...