Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mest kostnadseffektivt i tryck?


Petter6

Rekommendera Poster

Jag har gjort precis gjort ett visitkort som jag ska skicka till ett tryckeri, men har innan dess några frågor som jag gärna skulle vilja få besvarade. Visitkortet innehåller svart färg + en grön nyans. Jag undrar vilket som är bäst och billigast när det ska till tryck att skicka det i pantone-svart + grön-pantone-färg eller köra det i CMYK, alltså 000X (svart) och den gröna färgen även den blandad i CMYK.

Sedan undrar jag om det finns någon nackdel med att skicka materialet i PDF-format (är det något särskilt jag ska tänka på då).

 

Tacksam för all hjälp.

 

Vänligen,

Petter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att du ska höra med tryckeriet hur de vill ha det. Ofta vill de ha det i pdf och jag ser inga nackdelar med det. Ibland kan man begära att få ett provkort innan de sätter igång med tryckningen, men som sagt - tag kontakt med tryckeriet och hör hur de vill ha det

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte säga att jag är så hemma på färgsättning och vad som gäller då, men priserna baseras ofta på antal färger + mängden färg. (varför svag nyans skulle bli billigare.) Detta enligt de tryckerier jag varit i kontakt med. Hör med dem!! Vet inte hur stort tryckeri tu tänkt anlita, men de mindre brukar ofta ha knappa datorkunskaper och trycka ALLT till billig kostnad (och ofta dålig kvalitet)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Du ska välja en pantonefärg som går att trycka i cmyk om tryckeriet vill. Då får du själv större valfrihet. Tonomfånget är större i pantoneskalan om du jämför med cmyk och kör tryckeriet korten i cmyk så lär du bli besviken om du inte tänkt på detta. Dessutom ska du tänka på vilket papper det trycks på, obestrukna papperssorter ger givetvis färger som är mattare. Om du beställer fler så blir styckpriset lägre. Startkostnaden är en stor del av priset. Alla moderna tryckerier ska klara av att hantera pdf-filer.

Pdf-filen ska vara i rätt format tex 90x55 mm som är vanligt format på visitkort. Inkludera alla bilder och typsnitt i filen. Bilder som inte är vektoriserade bör ha en upplösning på minst 250 dpi. Tänk även på att det ska finnas utfall med.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis!

Kan inte sägas för många gånger: En bild som skall tryckas måste man rastrera för att sedan färgdela i cyan, magenta, yellow och key (svart). Om man däremot skall trycka ett alster i mindre än fyra färger _skall_ man välja PMS-skalan - detta blir billigare för slutkunden, enklare för tryckeriet och ett resultat som är helt överlägset CMYK-skalan.

 

Originalet däremot behöver inte vara i de "rätta" färgerna, det räcker med att det finns ett bra och utförligt manus. Tryckeriet kommer ändå att rippa (eller via CTP - Computer To Plate) filmerna.

 

Kort sagt - en färg som blandas manuellt av operatören får helt klart en överlägsen kvalitet jämfört med en färg som blandas mha av CMYK-skalan i tryckpressen/prepress.

 

Mvh

-Cat

_________________________________________________

”Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig.”

okänd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde...

...se till att de bilder som är monterade i Quark/Pagemaker håller dubbla upplösningen jämfört med tryckets upplösning på tryckplåtarna.

Ofta trycker man med 133lpi vilket innebär att förlagan bör minst hålla upplösningen 300lpi.

(lpi = lines per inch = linjer per tum)

 

Ett stort irritatonsmoment är då folk glömmer att skicka med typsnitt och originalbilder - detta gäller speciellt PDF-filer.

Mao, om du inte är skicklig på prepress - kör inte med PDF!

 

[Red. stavar som en kråka som vanligt...;)]

 

Mvh

-Cat

_________________________________________________

”Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig.”

okänd

 

[inlägget ändrat 2002-12-15 02:12:55 av Cat]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt bra faq för trycksaker! :-)

 

Har även sammanställt en sådan om det är någon som är intresserad (i PDF-format)... ;)

 

Mvh

-Cat

_________________________________________________

”Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig.”

okänd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag tror det har så mycket med de ovan nämnda visitkorten att göra, men om vi håller på med en faq, så.. :)

 

Ofta trycker man med 133lpi vilket innebär att förlagan bör minst hålla upplösningen 300lpi.

 

Optimal inläsningsupplösning = rastertäthet (i lpi) * samplingsfaktor

 

Samplingsfaktorn som Cat nämner bör ligga ganska precis runt 2. Högre upplösning ger inte bättre kvalitet, utan bara större filer. En samplingsfaktor < 1,7 ger däremot märkbar kvalitetsförsämring.

 

Alltså, om tryckeriet trycker med 133 lpi ska originalet vara i runt 133 * 2 = 266 ppi, vilket är en otymplig upplösning. 300 ppi är närmaste "standardupplösning".

 

eh.. klockan är mycket nu. :)

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samplingsfaktorn som Cat nämner bör ligga ganska precis runt 2. Högre upplösning ger inte bättre kvalitet, utan bara större filer. En samplingsfaktor < 1,7 ger däremot märkbar kvalitetsförsämring.

 

Juppz! Min erfarenhet säger ca 2.0, så från 133lpi är närmsta bästa upplösning 300lpi. ;)

 

Alltså, om tryckeriet trycker med 133 lpi ska originalet vara i runt 133 * 2 = 266 ppi, vilket är en otymplig upplösning. 300 ppi är närmaste "standardupplösning".

 

Mjo, 266lpi är en rätt mysko upplösning, inte inom tryckeribranschen iofs...;)

Men för oss vanliga dödliga så är det som jag/du skrev 300lpi som gäller.

 

Btw, om du vill ha en schyzzt kroma så lär nog inte några futtiga 300lpi räcka långt. ;)

 

Mvh

-Cat

_________________________________________________

”Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig.”

okänd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...