Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RAID problem


Oden72

Rekommendera Poster

CPU fläkten gick sönder och CPU:n följde med i graven. Vid byte till XP2100+ fick jag problem och var tvungen att byta moderbordet (KT7A-RAID). Nu fick jag problem med RAIDen. Det nya moderbordet (MS8147C) söker IDE diskar i starten och varnar för att den inte hittar någon array. Den försöker skapa en automatisk och låser sig efter varning om omstart. Jag kan inte skapa någon array med varning att det inte går att återskapa.

Det är två diskar x120GB med mycket kul som jag vill behålla. Kan jag få det att fungera eller måste jag återanvända gamla moderbordet med en ny duron eller nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte är exakt samma RAID-kontroller (ofast ner till firmwareversion oxå) är det nog kört ja... man ska aaaldrig spara något av värde på en rAID-0, aldrig :9

 

(jo, om man gör regelbunden backup så kaaanske)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men om jag kör gamla moderbordet med en ny (billig duron eller nåt) så borde jag väl kunna få tebax datan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sålänge ingen annan raid-kontroller försökt skriva till diskarna, så kanske.. vet inte vad som hände när det nya moderkortet ville skriva en ny array å kraschade...

 

Har tyvärr sett alltför många raid-nollor (pun _intended_ ;) vars arrays spårlöst försvunnit vid de simplaste händelser, såsom urkoppling och flytt av datorn :7

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara å bita i det sura äpplet troligen och glömma vad som fans där...Iof finns det företag som kan lösa detta men det kostar .. mycket..

 

RAID 0.. ente bra de...om man vill ha sina filer kvar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så vanligt förekommande, men ger både snabb läshastighet och skrivhastighet (ingen feltolerans), då den delar ut informationen på ett flertal diskar i arrayen.

Annars används raid 0 ofta ihop med raid 1 som raid 10 och klarar både redundans och snabbhet, i och för sig väldigt dyrt.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, ihop med spegling eller någon annan redundant nivå kan man som Seppo skriver öka prestanda markant mha 'raidnollan' - men i sin ensamhet är den förnuftsvidrig när det gäller datasäkerhet ;)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat raid på asus och msi kort.

Och visst ökar läs och skriv hastigheten, men inte så mycket.

"dåliga" raid system på dessa, promice, fast dåligt gjort.

 

Finns bättre sätt att använda två diskar om man vill ha fart på datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

raid0 kan vara mycket trevligt, det vanligaste är att man testar med endast 2 diskar och tycker inte att skillnaden är så märkvärdig. Det kan jag hålla med om, däremot är jag en förespråkare för att använda 5 diskar eller fler för raid0 om man vill ha en ordentlig prestanda ökning. Självklart får man tänka sig för med backup osv. Men om det är enbart prestanda man är ute efter så rekommenderar jag raid0 med en hoper diskar.

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...