Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bandbreddsbegränsning den fiffiga vägen


Anp

Rekommendera Poster

Med Telia ADSL sitter det en tratt nånstans som stryper trafiken till 512 kbit/s.

Hur fungerar den egentligen?

 

Jag antar att den mäter trafikmängden under en tidsperiod och lägger paket på kö om det skulle visa sig att det kommer för många.

Hur lång tidsperiod pratar vi om isf? 200 ms? (Jag bara gissar)

Det skulle vara intressant att se effekterna av en tidsperiod på 3 sekunder.

Det skulle innebära att under 3 sekunder så har man full sprutt (upp till 8 mbit/s med fina modem och bra lina), men därefter så sänks hastigheten till 512 kbps.

 

Alltså. När man hämtar hem websidor och "normalsurfar" så bör man uppleva en saftig hastighetsförbättring. Men vid tankande så kommer hastigheten att vara begränsad till 512 kbps.

 

3 sekunder var bara nåt jag höftade till med, det kanske skulle visa sig öka belastningen på stamnätet en hel del. Isf är det möjligt att 1 eller 1,5 sekunder är mer lämpligt. Jag tror fortfarande att det skulle snabba upp surfningen för användarna.

 

Vad tror ni?

 

\\Anp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

internet är väl inte så optimerat för små filer? (eller spel m.m.)

 

det tar väl en liten stund för en nerladdning att accelerera till sin max-hastighet.

så när surfar så hinner den kanske inte upp i sin maxhastighet..

 

Men du har kanske rätt..

Laddar man ner något i internet explorer får man ju ganska ofta skyhöga siffror i början som sedan dalar ner.

Fast då jag surfar så brukar jag mer se något i still med först 30 kb/s följt av 50-60 kb/s innan den är färdig..

 

Fast det borde ju gälla för alla uppkopplingar sålänge inet begränsningen ligger i någon hårdvara

 

Tjoff

[inlägget ändrat 2002-12-14 15:46:09 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Nilsson

Bandbredden är strypt i utrustningen i telestationerna (typ switchar) där hastigheten alltid är 512/512kbit oavsett vad man gör.

 

Att bla IE visar 2-300-500kb/sek nerladdning beror på att ie cachar filen man laddar ner under tiden man väljer vart den skall sparas, och således får man en "synlig" boost de första sek innan windows hinner göra en ny beräkning på vilken hastighet man faktiskt laddar med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Att bla IE visar 2-300-500kb/sek nerladdning beror på att ie cachar filen man laddar ner under tiden man väljer vart den skall sparas

 

jag trodde åxå det - men då borde man ju kunna se det i andra program medans man väljer filen, eller?

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kunna se det i andra program medans man väljer filen, eller?

hm. hur menar du?

Det är bara IE som cachar filer. Andra program står oftast och väntar när man skall välja filnamn.

 

utrustningen i telestationerna (typ switchar) där hastigheten alltid är 512/512kbit oavsett vad man gör

Jo, detta förstår jag, men HUR fungerar strypningen?

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Bandbredden är strypt i utrustningen

> i telestationerna (typ switchar) där

> hastigheten alltid är 512/512kbit

> oavsett vad man gör.

 

Någon berättade här förut att när han hemma provade lösenordet de har för ADSL på jobbet så fick han 2 MBit/s där också.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Laddar man ner något i internet

> explorer får man ju ganska ofta

> skyhöga siffror i början som sedan

> dalar ner.

 

Jo, det får man även på vanliga modem. Siffrorna är helt enkelt inte så pålitliga i början, utan det måste gå en tid först så man har mer att räkna på. Vettiga program visar inte hastigheten förrän efter stund när den "stabiliserat" sig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Siffrorna är helt enkelt inte så pålitliga i början

Det är i början som de ÄR pålitliga. Så länge vi bortser från IE:s cache förstås.

Efter en stund så har vi samlat på oss en större mängd data och kan ta fram en snitthastighet som inte alls stämmer överens med ögonblicksbilden.

 

I början, när överföringshastighen till synes skuttar runt lite hipp som happ (fortfarande bortsett från cachen i IE), ser man den verkliga hastigheten. Som iofs inte är så intressant för merparten av oss. Vi vill ju oftast veta hur lång tid det tar att tanka några 100 MB.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Det är i början som de ÄR pålitliga.

 

Nej, inte eftersom det är snitthastigheten den ska visa.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Det är i början som de ÄR pålitliga.

 

Nej, inte eftersom det är snitthastigheten den ska visa.

Det står aldrig att det är snitthastigheten som visas, men vi förutsätter att det är så.

 

Att snitthastigheten stabiliserar sig på ca 58-60 KB/s för en 512-lina finns väl ingen anledning att sitta här och debattera.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om explorer cachar filen medans man väljer var den ska finnas så borde man ju se på sin fina bandbreddsmätare som visar hur snabbt man laddar ner för tillfället röra på sig, vilket den inte gör - för mig iaf...

 

Fast IE har kanske slutat cache i de senare versionerna?

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...