Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Senast öppnade program

Jonas Andersson

Recommended Posts

Jonas Andersson

Hallå hallå allihop!

I WinXP så finns det ju under start-menyn vilka de senast använda programmen är. Nu är det så att jag håller på med ett program där man ska kunna se det 5-10 senast använda programmen, till Win2000. Så nu undrar jag om det på något vis går att få fram vilka de senast öppnade programmen är. Om det nu överhuvudtaget är möjligt i Win2000.

Tack på förhand!

// Jonas ’XorXaX’ Andersson

Stefan B Karlsson

Hej!

Under startmenyn finns det Recent documents, dvs senast öppnade dokumenten. Inte vilka program som körts. T.ex. så kommer inte program som IE, calc osv upp där.

Om du vill ha reda på recent documents så kan du använda dig av API SHGetSpecialFolderLocation för att ta reda på var foldern finns och sedan dir:a filerna där.

Om du vill veta vilka program som körs/körts så borde du göra nåt progg som ligger och känner av processer som startas. Använd APIerna EnumProcesses, EnumWindows m.fl. för att åstadkomma det.

Hämta hem det utmärkta programmet API-guide från AllAPI.net, där finns VB-exempel för alla API-anropen jag nämnt.

mvh /

Stefan Karlsson

ITmaskinen.se

[inlägget ändrat 2002-12-16 08:23:06 av Stefan B Karlsson]

Jonas Andersson

Tack för ditt svar!

Förstod nästan att jag skulle vara tvungen att göra något sådant, men antog att det skulle sparas i någon registernyckel eller liknande.

/Jonas

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...