Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Partition för XP och 98


Peter22

Rekommendera Poster

Nu börjag ge upp. Sitter med min na dator med XP, och konstaterar att jag har en hel del program och tillbehör som inte funkar på XP. Ett förslag från en hårdvaruleverantör är att jag sätter upp dubbla partitioner, enh för XP och en för 98.

 

Det var ett tag sedan jag plockade med sådant. Idag har jag en partion på 20 GB och en på ca 90 GB. Skulle villja ta fram en till Win98 på ca 5 GB. Frågan är om det låter sig göras. Nu har jag isntallerat en del pgm, och har inte lust att börja om från början. Enklast vore om jag kunde plocka 5 GB från den nuvarande andra partionen på 90 GB, utan att rensa hela hårddisken. Där har jag ännu inget data av värde. Ett alternativ är att jag plockar in en annan HD på 7 GB som jag har liggande och gör den startbar och lägger in Win 98 på den. Om nu det är ett alternativ, kan man styra datorn vid uppstart att välja HD att starta från.

 

Mycket att fundera över, tacksam för tips.

 

/ Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte köpa en gammal begagnad P200 eller liknande för en tusenlapp och kör 98:an på den. Absolut bästa lösningen och minst krångel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Partition Magic kan lösa dina problem och flytta om på dina partitioner. Men du får räkna med några hundralappar i inköp...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant förslag, jag har ännu inte kommit så längt ännu med XP, men tanken ahr slagit mig att det kanske är möjligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo ,det är ett alternativ, att köra på en gammal dator med Win )(, så gör jag nu. Men jag vill ha vissa funktioner samlat på samma burk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...