Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Visuellt Rita databaser, tabeller

Rikard Nilsson

Recommended Posts

Rikard Nilsson

Vad finns det för program att rita upp databaser, tabeller, fält och deras relationer så man på ett lättöverskådligt sätt kan se och effektivisera program och databasstrukturer?

Win32 eller Unix X spelar ingen roll.

Både Access och MSSQL server har inbyggda funktioner för detta. Mer eller mindre bra, men de finns.

Övriga databaser har jag ingen anning om, men antar att det bör finnas till de med.

Annars får man använda någontyp av UML verktyg, blandannat så borde du kunna använda VISO som finns till Win.

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

Rikard Nilsson

Ang. Visio som jag använt lite till att rita upp nätverk å dyl förut, så är det ganska mkt småpill för att hålla sträcken på plats...

Det hade varit najs med en funktion där man anger relationer, och sedan kan flytta tabeller å lite sånt medans relationerna uppdaterar sig själva...

Men ag skall testa å slänga in access å se hur den e.

Rikard Nilsson

Jag har testat smartdraw nu (och skall testa lite mer under helgen), men jag kommer tillbax till det stadie att man manuellt måste pilla med boxar, linjer för att visa relationer osv mellan tabeller och databaser.

Jag skall se om jag kan hitta nån ren databas-design-sak där man skriver in tabeller, vilka fält en tabell har och anger mellan vilka relationer som finns i databasen.

JAg har sökt på nätet halva dagen, men eftersom jag inte vet riktigt vad jag letar efter, så försvårar det en del...

Hej!

Vilken version av Visio använder du? I Visio 2002 finns hyfsade funktioner för databaser, exempelvis en bra Reverse Engineer funktion, som ritar upp befintliga databaser med relationer och allt.

Annars finns det bättre verktyg för databasmodellering, men de är betydligt dyrare. Exempelvis Embarcadero ER/Studio (www.embarcadero.com, ca 30000:-).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...