Just nu i M3-nätverket
Jump to content

.hh och .cc i Borland?

roineroine

Recommended Posts

jerker olofsson

I windows brukar man döpa c++ filer till .cpp och till .h medans i unix brukar man döpa dem till .hh och .cc istället. Så visst har borland stöd för dem. Men troligtvis behöver du göra lite ändringar för att det ska kompilera eftersom det troligtvis är kod utvecklad för någon unix variant.

Jag kan tillägga att det även ibland används .C och .H, men det är inte direkt vanligt eftersom vissa operativ system inte skiljer på små och stora bokstäver.

aha, ok tackar!

Det är så att jag har tagit ner

mysql++ (så att man kan skriva sql komandon till mysql med c++. innehåller div klasser), och dessa filer är .hh-filer. Jag har fått dom att kompileras nu, men nu får jag Linker error istället.

jerker olofsson

.hh filerna definerar ju som sagt (om inte templates används) funktionerna och klasserna, implementation skrivs ju i .cc/.cpp filer, och de brukar i sådana här fall kompileras till .lib filer som du måste lägga till, alternativt lägga till alla .cc filer till ditt projekt, om du nu har tillgång till dem.

beroende på vilken kompilator du använder så måste du lägga till de .lib (om det är windows) eller .a (om det är *nix).

Lägg till dem i länk inställningarna i användargrännssnittet om du använder ett sådant. Eller direkt i din makefile / länk rad, typ:

$(CC) dinfile.cpp -lmysql -Lsökväg_till_där_lib_filerna_ligger

Leta i katalogen där du packade upp mysql++ efter .lib filer och lägg till dem till ditt projekt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...