Just nu i M3-nätverket
Jump to content

MSI-moderkort + SB Live! = illa?

AlexS

Recommended Posts

Jag har precis köpt ett nytt moderkort (MSI 845 Ultra) som har ett inbyggt ljudkort i sig. Utöver det har jag ett SB Live-kort från tidigare men jag får dem inte att fungera tillsammans. Grejen är den att när jag sätter i installations-cd:n, kommer startmenyn upp fast det finns inga menyalternativ att välja mellan. Bara en bmp-bakgrund som efter ca 10s stängs.

När jag bläddrar mig fram till setup.exe på skivan och försöker starta denna, får jag meddelande om att "det inte finns någon sound blaster-hårdvara installerad". Jag har testat de sätt som jag kan komma på och försökt att låta windows leta efter ny maskinvara. När jag vill lägga till kortet manuellt och ta en drivrutin från cd:n, installeras av någon anledning ett SB512-kort? Det är ju inte rätt.

Jag har även testat att först inaktivera de med moderkortet medföljande ljudenheter som går att inaktivera i enhetshanteraren men inte heller efter detta går kortet att installera. Ligger problemet i att det inte går att få någon kontakt med hårdvaran? Kan den ha blivit skadad när jag bytte moderkort? Eller kan det vara pci-slotten som är skadad och skulle det kunna fungera om jag bytte slot?

Tack på förhand!

jag får dem inte att fungera tillsammans

Det kan kanske vara så att du måste inaktivera det inbyggda ljudkortet i BIOS? Ingen aning, bara en gissning.

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

Du hade helt rätt angående BIOS-biten. Jag hade faktiskt ingen erfarenhet om hur man aktiverar inbyggda ljudkort, så det lärde jag mig.

Vad jag uppenbarligen inte heller visste sedan tidigare, var att göra en ordentlig felsökning innan jag skrev ett inlägg på Eforum. Jag löste det hela genom att helt enkelt plocka loss SB-kortet och sedan trycka i det igen så att jag var säker på att det satt ordentligt (datorn hade varit inne på reparation innan). Hux flux funkade det sen.

2 lärdomar rikare alltså. Tack.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...