Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Slöjdebatten


Chakotay

Rekommendera Poster

En tid har det i masmedia diskuterats väldeliga huruvida en kvinnlig programledare i TV bör få bära "slöja" eller ej.

 

Visserligen tycks det finnas många olika namn på huvudburna tyger och som det verkar saknas tydliga gränser för vad de olika slagen innebär i praktiken, men visst är väl slöja fel beteckning på det som avsågs i programledarfallet?

 

I samband med inslagen om "slöj"-fallet, har det visats bilder på en kvinna bärande vad många skulle kalla 'huckle', en typ huvuddrapering som nog i princip samtliga "påskkäringar" avbildas med.

 

Enligt 'STORA SVENSKA ORDBOKEN' är en slöja:

 

tunt, svagt genomskinligt tygstycke som bärs (av kvinna) framför ansiktet eller över håret för att ansiktet resp. håret i viss mån skall döljas

 

De enda slöjor - i vad som jag tycker är rätt bemärkelse - som jag sett i verkligheten, är brudslöjor.

 

Jag hörde häromdagen någon förståsigpåare tycka till att huckle borde kallas huvudduk, vilket jag tycker är ett knöligare ord än huckle.

 

Men är det så förskräckligt om en en programledare vill bära ett huckle?

 

Bör helmaskerade Björne (i sitt magasin) förbjudas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De hade inga invändningar mot jeans eller Armanidräkter då...

...att de bara orkar. ;)

 

Mvh

-Cat

_________________________________________________

”Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig.”

okänd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag hört så var det inte för slöjan i sig utan för dess religiösa innebörd. TV-människor i public service sektorn får inte ha kors eller annat kring halsen som visar religiösa saker. SVT menade att slöjan hörde till religionen och skall därmed klassas som otillåtet. Håller med att det är fel. Det var en annan sak om de satt i studion med tröjor som det stod "Jag älskar Usama" på. Då kan det diskuteras

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag hört så var det inte för slöjan i sig utan för dess religiösa innebörd. TV-människor i public service sektorn får inte ha kors eller annat kring halsen som visar religiösa saker.

 

1. Handlar det överhuvudtaget om en slöja?

 

2. Hur ser man skillnad på ett religöst resp icke religiöst huckle (som torde vara en kortform för 'huvudkläde')?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVT menade att slöjan hörde till religionen och skall därmed klassas som otillåtet.

Jag är nog ganska obildad och omedveten om religösa symboler, men befarar att det finns en viss "hemmablindhet"...

När programledare och hallåare med högtidlig min i TV-rutan tänder ljus i adventsljusstakarna, då handlar det väl också om något som har ett starkt samband med religion?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gällde inte den religiösa symboliken i sig, utan att en slöja (eller vad man nu vill kalla det) skulle dra uppmärksamhet från själva programinnehållet.

Ungefär som Elisabet Höglunds hår, Folke Rydéns skorrande eller Rolf Fredrikssons konstiga högeröga..

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30% av Sveriges befolkning är idag av annan religion, utländsk härkomst. I dagens multikulturella samhälle har det väl ingen betydelse om man har hatt, huckle, mössa, stjärngossestrut lr kipa på huvudet. Kanske dags att realisera det vi hela tiden talar om när vi säger att Sverige är multikulturellt!!

Hela historien är patetisk från SVT's sida och jag skäms över att vara världsmedborgare när vi i vår enfald tycker att en huvudbonad är 'farlig/opassande'.

 

.Morph

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gällde inte den religiösa symboliken i sig, utan att en slöja (eller vad man nu vill kalla det) skulle dra uppmärksamhet från själva programinnehållet.

 

Jag har råkat sett snuttar av det där programmet (Söndagsöppet?) där "Gorillan" medverkar och jag känner mig mycket besvärad....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det där programmet (Söndagsöppet?) där "Gorillan" medverkar

Söndagsöppet är ett underhållningsprogram (sägs det) så där är det tydligen helt ok att se ut hur som helst.

Jag känner mig också besvärad av den där muppen..

 

\\Anp

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-14 13:03:03 av Anp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverige är inte mångkulturellt. Inte i den meningen att det finns "många" kulturer här. Här finns en kristen majoritetskultur, samt en muslimsk bikultur. Vart har vi de amerikanska, tyska, japanska, thailändska, franska kulturerna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Söndagsöppet är ett underhållningsprogram (sägs det) så där är det tydligen helt ok att se ut hur som helst.

Jag känner mig också besvärad av den där muppen..

 

\\Anp

 

Kanske är det "nerhållningsprogram"?

Modellen - som det med "Gorillan" - att ha en extra, ständigt medverkande figur vilken den riktige programledaren kan göra sig rolig över och förnedra återkommer då och då.

I det här fallet är det väl för att lära de tittande barnen att det fullt OK att mobba och förnedra dem som ser lite annorlunda ut.

 

I en annan programserie som jag inte minns namnet på, var Ingvar Oldsberg programledare och hade Lasse Cronér som "gorilla". Ja, jag blir mycket illa till mods.

 

I engelska kriminalserien "Kommisarie Morse" hade huvudpersonen en assistent, Troy, som han mer eller mindre ständigt hunsade. Enligt vad jag läste efter ett tag, blev (även de andra)tittarna så illa berörda över översitteriet att serieskaparna blev tvungna att därefter göra relationen mellan dessa rollfigurer betydligt mer jämställd.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart har vi de amerikanska, tyska, japanska, thailändska, franska kulturerna?

 

Haloween, och raggarkulturen, m.m. är väl exempel på främmande.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Oldsberg för närvarande" ?

\\Anp

Vet ej om det hette så, det var inget program som jag tittade på avsiktligt; troligen slutade det bara precis innan något annat som jag väntade på att få se.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det så förskräckligt om en en programledare vill bära ett huckle?

 

Som någon påpekade tidigare så gällde bara förbudet nyhetsuppläsare.

 

Får man inte ha ett kors, ska man väl inte få ha slöja?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som någon påpekade tidigare så gällde bara förbudet nyhetsuppläsare.

Vilket ställe eller vem refererar du till?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att det i första hand var nyhetsuppläsare som inte skulle få ha det eftersom man skulle koncentrera sig på annat än på själva nyheterna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverige är inte mångkulturellt. Inte i den meningen att det finns "många" kulturer här. Här finns en kristen majoritetskultur, samt en muslimsk bikultur.

 

Jo då, Sverige är ett mångkulturellt samhälle. Vad du däremot talar om när du säger kristen/muslimsk kultur är religionsbaserat. Antingen får du säga kristet/muslimskt samhälle lr använda de som religioner. Talar vi om kulturer kan jag räkna upp MASSOR av kulturer i vårt land, några ex:

 

*Finsk

*Iransk

*Nordafrikansk (Marocko/Egypten/Tunisien)

*Indisk

*amerikansk (ja vi är väldigt influerade)

mm mm mm......

 

En kultur är ett levandesätt INTE en levnadsprincip såsom i religionen. Du kan finna flera olika kulturer inom Islam, säkert hundratals. Likaså inom den kristna världen.

 

.Morph

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, fast nu tänkte jag inte på influenser utan på etniska subkulturer.

I kväll på SVT2 kl 20.00 ska en subkultur avhandlas. Från programtablån:

I K SPECIAL: BRYLKRÄM OCH BLYSLÄDE

skildrar Bobo Ericzén och Malik

Bendjelloul den svenska rockabillyn,

med rötter i 40- och 50-talets

amerikanska pop- och bilkultur.

Men den energiska subkulturen, som de

senaste tio åren har växt fram i de

svenska småstäderna, är mycket mer än

en retrotrend.

 

Det blir nog kul! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det är det jätteenkelt: Ett företag, i detta fall ett statligt men ändå, vill att dess medarbetare inför kunderna *inte* ska bära en viss sorts kläder eller utstyrsel. T ex trasiga byxor, en extrem urringning eller som i detta fall en huvudbonad i form av en slöja. Det har absolut ingenting med rasism eller främlingsfientlighet att göra som vissa tidningar självklart vill få det till. Det har bara att göra med företagets policy när det gäller uppträdande inför kunder. Hade jag t ex haft en firma med reception med tre pers i så vill jag förmodligen att de klär sig på ett visst sätt, eller åtminstone utelämnar vissa plagg, utstyrsel eller stil. Vettigt eller inte? Töntigt? Det spelar ingen roll, är företagets policy så så är det så. Gillar man det inte får man söka sig till en annan arbetsplats där de accepterar att du sitter i receptionen med lila hår med gula får i.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...